Hvordan kommunikerer vi kirkens liv og aktiviteter ud til mennesker, som ikke plejer at komme i kirke?

Du er velkommen med dine gode spørgsmål om Kirken på Facebook. Fx spørgsmål om målgrupper, tekster, billeder, videoer eller algoritmer. Eller måske helt andre spørgsmål, så du kan få inspiration til dit værdifulde arbejde med kirkens facebook-side. Skriv til Brian Duus Nørgaard, SoMe-kursusholder – briduus@gmail.com

Spørgsmål:

Da brevkassen har premiere i denne udgave af avisen, er der naturligvis endnu ikke kommet spørgsmål.

Jeg har derfor som redaktør af brevkassen valgt et aktuelt emne. Det har fokus på, hvordan kirken med sin facebook-side kan kommunikere liv og aktiviteter ud til folk, som ikke plejer at komme i kirke.

Skru op for kirkens liv og puls på Facebook

Næsten alle kirker i Danmark har en facebook-side. Nogle kirkers sider er et festfyrværkeri af opslag med interessante tekster, imponerende billeder og videoer. Det er som at kigge ind gennem et farvestrålende vindue til kirken. Hér kan man følge godt med i det, der sker i kirkens forskellige lokaler.

Mere end gudstjenester

Andre kirkers facebook-sider er mest som en slags opslagstavle. Som med en tegnestift sættes næsten samme besked op, uge efter uge. I beskeden er der et ’Velkommen til gudstjeneste klokken 10.00’. En lille variation i opslaget er så navnet på den præst, der prædiker. En gang imellem går jeg på opdagelse i en af disse kirkers hjemmesider, og jeg kan se, at der foregår meget mere end bare gudstjenester.

Kirken kan gennem ugen have arrangementer for større og mindre børn. Den kan have hænderne travlt beskæftiget med socialt arbejde for udsatte familier, og jævnligt er der måske musikarrangementer eller foredrag i kirken.

Hjerteblodet ruller på Facebook

Informationen om de gode aktiviteter og tilbud på hjemmesiden kan få et dynamisk liv på Facebook. Det er nemlig hér, at hjerteblodet i kommunikationen kan rulle og nå frem til de mange facebook-brugere. Folk uden for kirkemurene kan med ajourførte opslag få indblik i kirkens liv, aktiviteter og små events. De vil kunne fornemme en kirke i bevægelse. Ja, de vil næsten kunne mærke den bankende puls og ilten i kirken.

Kirkens facebook-side kan fortælle om kirkens liv og tilbud. Fx om en kreativ børnekirke med sjove aktiviteter. Foto: Tanja Olsen, Åbenkirke Media

Et kig indenfor

En vej til en facebook-side med flow kan være, hvis kirkens fototeam eller medarbejdere inden for egne arbejdsgrene jævnligt tager billeder af det, der sker. Naturligvis, hvor lovgivningen om GDPR og databeskyttelse overholdes. Fx ved at bruge kirkens fotoudstyr, så man ikke har billeder liggende af andres børn på sin mobiltelefon.

Gode situationsbilleder kan være, hvor børn leger og har det sjovt sammen. Eller voksne, der hygger sig og hænger ud ved et socialt arrangement eller foredrag i kirken. Små videosekvenser fra gudstjenesten kan også være velegnet indhold. Alle disse glimt og indtryk kan flettes ind i fortællende facebook- opslag, der udtrykker vitaliteten i kirken.

Facebook gør kirken synlig

Når et af vores kirkeopslag lander på en brugers facebook-væg, får hun muligheden for at spejle sig i tekstens beskrivelse og billeder. Det kan være, at det, hun får øje på, vækker genklang. Så meget, at hun kunne være interesseret i at deltage i et foredrag i kirkens lokaler om eksistentielle dilemmaer. Måske kan hun se sine børn som en del af kirkens tirsdagsklub, eller hun får modet til at liste ind en søndag og sætte sig på den bagerste stol for at opleve en gudstjeneste.

En udtryksfuld facebook-side kan gøre kirken synlig i byen. Den kan nå ud til de lokale, som kan tjekke kirkens liv og tilbud ud i opslagene. Ja, måske dukker nye mennesker op i kirken, netop fordi de synes godt om det, de ser på Facebook.

Læs også om vores nye brevkasse her