Hvordan tackler jeg de svære indlæg i kommentarsporet?

Hej Brian

Har du gode råd til, hvordan jeg håndterer indlæg i kommentarsporet på min kirkes Facebook-side? Jeg synes især, at det er svært med kritiske og fjendtlige kommentarer.

Venlig hilsen en Facebook-ansvarlig

Tak for et relevant spørgsmål. Det kan være en udfordring at håndtere kommentarerne på Kirkens Facebook-side.

Synlighed

Bag hver kommentar har vi en person, der har forholdt sig til indholdet i vores opslag og tilkendegivet sin holdning. Jeg mener derfor, at vi som Facebook-ansvarlige altid bør være synlige i kommentarsporet og reagere på hvert eneste indlæg. Det er et signal om respekt for den, der skriver. I vores respons kan vi forsøge at vise forståelse og favne den enkelte. Også selv om, vi måske ikke altid er enige i den andens synspunkter.

Som samtalen ved et bord

En dialog i et kommentarspor er som en samtale ved et bord. Vi kan være til stede, svare på spørgsmål og udtrykke vores holdninger. Foto: Kevin Albin Jensen, Åbenkirke Media

Dialogen i kommentarfeltet kan ligne den, vi har i en samtale ved et bord. Her lytter vi til de andre. Vi nikker som tegn på, at vi er opmærksomme. Når der bliver sagt noget positivt eller sjovt, smiler vi. Og vi udveksler synspunkter. For mange på de sociale medier er der ikke forskel på en dialog ved et bord eller i et kommentarfelt på Facebook. I begge situationer forventer de en respons efter at have ytret sig.

Vi kan på Facebook med emojis vise, at vi har bemærket og fanget budskabet i folks indlæg. Fx med en thumbs up, en smiley eller et hjerte. Vi kan også svare på spørgsmål. Eller fortælle, at vi er glade for de positive bemærkninger, der også kan dukke op. Vi kan udtrykke omsorg. Men også om vi er enige eller uenige i de andres synspunkter.

Forklaring fremfor forsvar

De kritiske kommentarer bør vi også forholde os til. Det gør vi bedst ved at være saglige og nøgtern i vores ordvalg. Fremfor at forsvare os kan vi forklare. Hvad så med de fjendtlige kommentarer? Dem bør vi også svare på. Men kun i en vis udstrækning. Hvis de ubehagelige kommentarer fortsætter efter vores første svar, mener jeg, at vi skal trække os fra dialogen.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Dette vil ofte tage luften ud af kommentarerne, og de vil visne. Der er selvfølgelig andre, der kan hoppe ind i sporet og bidrage til den trælse tone. Det kan vi ikke forhindre. Vi kan altid kun opfordre til ordentlighed i debatten.

Bruge slettetasten?

Hvad med usande anklager eller beskydninger? Skal vi fjerne dem? Min holdning er, at vi som hovedregel ikke skal udøve censur ved at slette. Vi har som bekendt ytringsfrihed i vores land. Heldigvis. Ved anklager og beskyldninger kan vi også være faktuelle og forklare, hvordan tingene forholder sig. Der kan være indlæg med en nedladende tone over for nogen, som er i en marginaliseret eller udsat social position. Her mener jeg, at vi undtagelsesvist skal gøre brug af slettetasten.

Hvis vi oplever personligt truende bemærkninger, er mit råd, at vi kontakter politiet. Så kan de tage over.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Sammen om opgaven

Ja, det kan være udfordrende at håndtere kommentarerne, der kan dukke op på vores kirkers åbne Facebook-sider. Og faktisk også i vores lukkede Facebook-grupper. Men med omtanke og hinandens hjælp lokalt tror jeg, at vi vil kunne tackle selv de vanskelige indlæg, der kan forvilde sig ind i vores kommentarspor.
Hilsen Brian Duus Nørgaard