Menneskehjertet er fundamentalt godt. Kun nogle få er syndere.

”Vi er alle grundlæggende gode. Ja, der er nogle slyngler og syndere, men selve hjertet er godt,” påstod pave Frans. Det udløste en storm af protester på de sociale medier.

Mange har reageret imod pave Frans og beskyldt ham for kætteri, efter at han sidste søndag hævdede, at mennesker er fundamentalt gode af natur.

Det skriver Christian Post.

”Fundamentalt godt”

Pave Frans’ meget overraskende og teologisk kontroversielle udtalelse faldt under et ”60 Minutes”-interview. Her spurgte intervieweren Norah O’Donnell paven, hvad der giver ham håb, når han ser på verden. Paven svarede ”alt”, og opremsede eksempler på mennesker, der gør gode ting, som bevis på menneskehedens grundlæggende godhed.

”Du ser tragedier, men du ser også så mange smukke ting,” sagde paven. ”Du ser heroiske mødre, heroiske mænd, der har håb og drømme, kvinder, der ser ud i fremtiden. Det giver mig en masse håb. Folk vil gerne leve. Folk går videre. Og mennesker er grundlæggende gode. Vi er alle grundlæggende gode. Ja, der er nogle slyngler og syndere, men selve hjertet er godt.”

Ubibelsk og ”ukatolsk”

Mange kommentatorer på det sociale medie X har efterfølgende kritiseret pavens udtalelser, og nogle anklager ham for ikke at have forstået det mest grundlæggende i evangeliet. Andre har citeret bibelvers, der siger, at kun Gud er god, mens menneskeheden har en syndig natur. ”Dette er i modstrid med grundlæggende kristen teologi,” skrev radioværten Erick Erickson . ”Vi er alle syndere. Der er ikke kun ’nogle syndere’.”

”Hvis dette er sandt, har vi ikke brug for en Frelser til at dø på korset. Så denne pave er en kætter,” skrev forfatteren Eric Metaxas. ”Det er en satanisk løgn…” skrev Babylon Bee’s redaktør Joel Berry. ”Dette rejser et spørgsmål: Er paven katolik? Tilsyneladende ikke! I det øjeblik han så en amerikansk journalist nikke til ham, burde han have vidst, at han var kommet på afveje,” skrev Daily Wire-værten Andrew Klavan. Daily Wire’s editor emeritus Ben Shapiro skrev ganske enkelt: ”Uhhhhhhh.”

Forstår ikke evangeliet

”Jeg har sagt i årtier, at det virkelige problem med Rom er evangeliet,” skrev forfatteren James White. ”Frans siger, ’folk er grundlæggende gode’. ’Der er nogle syndere.’ ’Hjertet i sig selv er godt’.”
Dette er humanisme, det er ikke Romerbrevet, det er ikke Galaterne, det er ikke Jeremias eller Esajas eller Ordsprogene eller Salmerne eller Første Mosebog eller Åbenbaringen.

”Denne mand har intet begreb om selve evangeliet,” fortsatte White. ”Dette kan være nogle af de klareste beviser, jeg nogensinde har set, på det romerske hierarkis fuldstændigt frafaldne natur. Og flertallet af såkaldte protestanter tager lige så meget fejl som Frans.”

Munken Pelagius (ca. 354-420) blev fordømt som kætter, fordi han i modsætning til Augustin lærte, at mennesket er godt. (Wikipedia)

Pelagius’ kætteri

Nogle X-brugere påpeger, at pavens kommentar ligner den kætterske lære pelagianismen fra det femte århundrede. Denne lære fornægtede arvesynden og lærte, at menneskeheden grundlæggende er god. Pelagianismen blev opkaldt efter munken Pelagius, hvis lære blev fordømt som kættersk år 416 e. Kr. To år senere blev Pelagius ekskommunikeret fra den katolske kirke. Pelagius afviste med andre ord den lære om arvesynden, som den store teolog Augustin (354-430) formulerede. Modsat Augustin mente Pelagius, at mennesket ligefrem kan opnå fuldkommenhed (dvs. blive helt fri for synd).

Velsignelse for alle

Paven anklagede i sit ”60 Minutes”-interview nogle konservative, amerikanske biskopper for at have ”en selvmordsholdning”, fordi de modsætter sig hans bestræbelser på at se på kirkens lære og traditioner. Paven kom også ind på den ophedede debat om Vatikanets seneste erklæring ”Fiducia Supplicans”. Han hævdede, at erklæringen ikke tillader velsignelsen af ​​en homoseksuel forening i sig selv, men snarere af de to individuelle homoseksuelle.

Kalkmaleriet af Augustin (354-430) er malet af Sandro Botticelli i Ognissantikirken i Firenze omkring 1480. (Wikipedia)

”Det, jeg tillod, var ikke at velsigne foreningen; det kan ikke lade sig gøre,” sagde han. ”Det kan jeg ikke. Herren gjorde det sådan. Men at velsigne hver person? Ja. Velsignelsen er for alle.”