Ondskaben har konsekvens for uskyldige

Kære Anne

Jeg har et spørgsmål om konflikten i Mellemøsten. Det seneste angreb udført af Iran er endnu en eskalation og endnu et skridt væk fra fred i regionen. Alle taler om deeskalation, men det modsatte fortsætter med at være tilfældet. Tilsiger troen ikke et ønske og håb om medmenneskelighed og næstekærlighed? Hvorfor tillader Gud, at så mange uskyldige bliver dræbt? Hvorfor griber han ikke ind?

Martin.

 

Kære Martin

Det er rigtigt, at konflikten i Mellemøsten ser ud til at brede sig på trods af snak om at deeskalere situationen. Og det er meget almindeligt, at folk i sådanne tider har en tendens til at stille store spørgsmål som ’Hvorfor og Hvorfor ikke’. Hermed bringer mennesker også normalt Guds ansvar ind i billedet. Når alt kommer til alt, skabte han verden og burde have kontrol over det hele. Men det er imidlertid kun en del af sandheden. Bibelen hjælper os til at forstå den virkelige sandhed i dette dilemma.

Det startede godt

Da Gud skabte verden og mennesker, betragtede han det hele og kaldte det ‘såre godt’. Det forblev ‘såre godt’ i en periode. Gud gav Adam og Eva kronen på hans skabelse, autoriteten til at regere jorden. Med den myndighed fulgte også ansvaret for at være gode forvaltere af det, han havde betroet dem. Indtil det tidspunkt, hvor Adam og Eva styrede verden med Guds visdom, gik alt godt, og alt fortsatte med at være ‘såre godt’.

Men så kom der et tidspunkt, hvor de valgte deres egen vilje frem for Guds. Gud fortalte dem, at konsekvenserne af deres valg ville være mange andre former for ondskab. Det oplevede de selv, da deres søn Kain blev misundelig og vred og som følge deraf dræbte sin egen bror Abel. Og sådan har det været siden menneskehedens oprindelige ulydighed mod Gud.

Et magtskifte

Da mennesket syndede, mistede de den autoritet, som Gud gav dem, og overgav således verdensmagten til Satan. Bibelen siger, at siden da er alle, der er født ind i denne verden, faktisk født under Satans autoritet og styre, lige indtil de træffer et valg om at tro på Jesus. I 2. Korintherbrev 4:4 kaldes Satan denne verdens gud, og i Johannes 14:30 kaldes han denne verdens hersker.

Eftersom Gud gav jordens autoritet til menneskeheden, griber han ikke ind i jordens anliggender, medmindre han bliver bedt om det af mennesker, der stoler på ham og også er villige til at adlyde, hvad han siger i Bibelen.

Konsekvensen af konflikten i Mellemøsten og alt andet ondt er, at mange uskyldige bliver fanget i krydsilden og bliver ofre i en konflikt, der ikke direkte er deres.

Konsekvenser – også for uskyldige

Så det er ikke Gud, der tillader uskyldige at blive dræbt. Krigen er menneskeskabt, og konsekvensen af krig og alt andet ondt er, at mange uskyldige bliver fanget i krydsilden og bliver ofre i en konflikt, der ikke direkte er deres. Ville det være retfærdigt at give den danske regering skylden for enhver forbrydelse, der sker i Danmark?

Regeringen regerer, men folk gør ting, som de personligt vælger, og ofte bliver uskyldige såret i processen. Tænk på en alkoholisk forælder, der sårer sit eget barn, eller en voldtægtsmand, der sårer sit offer. Ondskab har altid en konsekvens for uskyldige, og det er ikke Guds skyld. Han gjorde alt ‘såre godt’ og overlod det til menneskeheden. Det er os, der træffer forkerte valg og roder tingene sammen.

Men ifølge Bibelen vil Jesus en dag vende tilbage til jorden, og så vil denne verdens hersker og gud blive fuldstændig dømt og tilintetgjort, og Gud vil igen herske og regere på jorden.

Kærlig hilsen
Anne