IPSICC

Udsolgt fodboldstævne samlede ind til socialt udsatte i Randers

De tre vinderhold ved årets Charity Cup blev (fra venstre): Teater Caféen Hobro (2. plads), SSB (1. plads) og Rævene (3. plads). Fotos: Charity Cup

Lørdag d. 1. februar blev dette års Charity Cup sparket i gang i Arena Randers. Det populære fodboldstævne, som var udsolgt på rekordtid, er mere end bare et stævne – det er en begivenhed med en stærk vision: ”Charity Cup eksisterer for at danne netværk mellem unge mennesker gennem fodbold og i fællesskab hjælpe samfundets svageste.”

Dette mål kom tydeligt til udtryk under årets stævne, hvor der blev sat fokus på både at levere et seriøst stævne med fede præmier, uddannede dommere og optimale rammer samt at indsamle midler til velgørenhed. Med et ambitiøst indsamlingsmål på 15.000 kr. til Den Blå Paraply, en social aktivitetscafé i Randers, blev forventningerne ikke blot indfriet, men overgået med hele 23.124,87 kr. indsamlet i alt.

Arbejdsgruppen bag Charity Cup: (fra venstre) Valdemar – 18 år, Joachim – 21 år, Julie – 21 år og Cecilie – 22 år. Derudover er også Lucas Jao – 21 år med i arbejdsgruppen.

En dag fyldt med spænding og fællesskab

Dagen begyndte med en fælles velkomst kl. 12.45, hvorefter de 32 tilmeldte hold fra hele Jylland gik i gang med gruppespillet kl. 13 fordelt på tre arenaer. Efter gruppespilskampene var der pausekonkurrencer, hvor deltagerne dystede i både hovedstødskonkurrence samt crossbar-challenge med attraktive præmier sponsoreret af Matchwinner på spil. Herefter fulgte et intenst slutspil med 1/8-finaler, 1/4-finaler, semifinaler, bronzekamp og finale, inden dagens vindere blev kåret ved præmieoverrækkelsen kl. 17.45.

Dagen bar præg af smil og god stemning fra start til slut, selvom der også var tænding under kampene.

Velgørenhed i fokus

Mens bolden rullede, bidrog både tombola, auktioner og tilmeldinger til pausekonkurrencer til den samlede indsamling, som sammenlagt med tilmeldingsprisen for de 32 hold indbragte hele 23.124,87 kr. Hver en krone af de indsamlede penge går ubeskåret til Den Blå Paraply, hvor 35 kr. svarer til et varmt måltid for en socialt udsat. Det betyder, at Charity Cup 2025 har sikret hele 654 måltider til socialt udsatte borgere i Randers.

“Tombola-vindere” – Tre heldige tombola-vindere med hver sin mystery box fra hovedsponsoren Matchwinner.

Lokal opbakning og frivilligt engagement

Arrangementet var ikke muligt uden en stærk lokal opbakning fra 26 virksomheder, der generøst bidrog med præmier til stævnet, tombolaen, pausekonkurrencerne og auktionerne.
Bag stævnet står arrangøren Skywalk, der er en kristen ungdomsforening tilknyttet Frikirken Randers. Herfra kom både den frivillige arbejdsgruppe bestående af fem unge i alderen 18-22 år samt omkring 20 dedikerede frivillige, der alle hjalp med at sikre en vellykket dag i Arena Randers.

For dem, der ønsker at deltage i næste års Charity Cup eller vil vide mere om initiativet, kan man følge Charity Cups Facebook-side eller instagram-side, hvor kommende arrangementer og tilmeldingsmuligheder bliver annonceret.

Om arrangøren Skywalk

Skywalk er et kristent ungdomsarbejde tilknyttet Frikirken Randers, der arbejder for at skabe positive fællesskaber og meningsfulde aktiviteter for unge i lokalområdet.