Hvad er du kommet for at se?

Af Morten Patrzalek. Stresscoach – Rådgiver

”Hvad gik I ud for at se?” (Mattæus kap. 11) Johannes er røget i fængsel på grund af det, han tror på. Fra fængslet sender han sine disciple hen for at stille Jesus det vigtige spørgsmål: ”Er du den, som kommer, eller skal vi (for)vente en anden?”

Det er, som om Johannes ønsker at blive bekræftet i sin tro på, at Jesus var Messias. Et ønske om bekræftelse på troen, som vi sikkert kan genkende i os selv. Svaret fra Jesus er simpelt: ”Gå hen og fortæl Johannes, hvad I hører og ser.” Jeg tror, dette svar er prototypen på, hvordan vi kan være et vidne for Jesus.

Forventninger

”Hvad gik I ud for at se?” spørger Jesus nu folkeskaren om Johannes. Et godt spørgsmål, som sikkert fik tilhøreren til at reflekterer over, hvad de forventede. Netop forventninger er det næste, Jesus taler om med forskellige billeder på forskellige forventninger. Hvis jeg gør dette – så forventer jeg, at du gør dette. Hvis jeg ser dig gøre dette – så forventer jeg, at du er således… Farisæerne var efter Jesus, fordi han havde relationer med toldere og syndere. Det var ikke det, de forventede af den kommende Messias. Jesus havde tidligere svaret på denne forventning:

”De raske har ikke brug for læge, det har de syge” (Matt. 9:10-15). Et godt billede på den visdom, der får ret ved sine gerninger. Paulus giver sit bud på denne visdom, da han skriver til Korinthermenigheden (1 Kor.1:24-30). Her taler Paulus om verdens visdom og Guds visdom. Guds visdom er Kristus, skriver Paulus. Guds visdom er, at gennem Kristus er der adgang til frelsen, ved Guds nåde.

Jeg tror, at det næste, der sker, skal ses i den kontekst. Jesus begynder at revse de to byer, som ikke havde omvendt sig på trods af, at de fleste af hans mægtige mirakler var sket der. Vandringen på søen og blinde helbredt som nogle af dem. Man kunne godt forestille sig, at Jesus virkelig skælder ud, nu hvor han revser. Men ordet ”ve”, som han bruger flere gange, kan også være en måde at udtrykke en sorg på.

Det er her, jeg tror, Jesus er, at han udtrykker en sorg, et klageråb, over den manglende omvendelse. Det er sikkert ikke tilfældigt, at Jesus bruger Sodoma som eksempel. Byen var kendt for sin synd og forhærdelse. Vild tanke, at det vil gå bedre for Sodoma på dommens dag end disse to byer. Jesus’ forventning til byerne var helt klart en omvendelse fra synden.

Peger mod det centrale

Så kommer det fantastiske. Jesus fryder sig nu og peger mod det centrale. Kommer vi til Jesus, kan vi finde en hvile. En hvile, der ikke kun er for en kort tid, men varer evigt. ”Kom til mig, alle I som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt.11:28). Manglende omvendelse kan være en byrde vi bære, som han kan løse os fra. I Salme 121 står der, at Herren ikke sover. Han falder ikke i søvn. Det gælder både, når vi synder, men vigtigst af alt når vi kommer til ham. Det sidste er værd at fryde sig over.

En mindesten over syv unge flyvere, der under Anden Verdenskrig ofrede det ultimative, deres liv for Danmark sag. De døde for andre. Det samme gjorde Jesus.

Når vi nu er ved det med at fryde sig: For nyligt kom jeg under min cykeltur forbi en mindesten. Der stod: ”Her faldt allierede flyvere den 22. maj, 1944. For England og for Danmarks sag.” Det gik op for mig, at disse syv unge flyvere ofrede det ultimative, deres liv for Danmark sag. De døde for andre. Det samme gjorde Jesus. Han ofrede også sit liv for din og min sag. En sag, der var større end ham selv. At vi ved Guds visdom kan få adgang til frelsen ved hans nåde.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Den morgen, midt på stigen og min cykel, blev jeg fyldt af taknemmelighed over Guds visdom. Hvad kommer du til Jesus for at se?


Søndagens tekst: Mat. 11,16-24

Guds visdom og dommen over de byer, som har forkastet Jesus

16Hvordan skal jeg beskrive den slags mennesker? Forestil jer nogle børn, der sidder på torvet og råber til deres kammerater:


Artiklen fortsætter efter annoncen:



17‚Vi spillede på fløjte for jer, men I ville ikke være med til at synge og danse. Vi spillede sørgesange, men I ville heller ikke være med til at sørge.’

18 Sådan har folk også reageret over for Johannes Døber og mig. Johannes levede et liv i afholdenhed uden fester, og folk sagde om ham: ‚Årh, han er ikke rigtig klog!’

19 Derefter kom Menneskesønnen, som både spiser god mad og drikker vin, og folk siger om mig: ‚Sikken en ædedolk og drukkenbolt. Tænk, han er ven med de værste syndere!’ Nuvel, Guds visdom erfares af dem, som følger den.”

Dommen over de byer, som har forkastet Jesus

20 Derefter begyndte Jesus at anklage de byer, hvis indbyggere ikke havde vendt sig til Gud på trods af alle de undere, de havde set ham gøre:


Artiklen fortsætter efter annoncen:



21„Ve dig, Horazin! Ve dig, Betsajda! Hvis de undere, som jeg udførte i jeres gader, var sket i Tyrus og Sidon, så ville de for længe siden have angret deres ondskab.

22 Det siger jeg jer: Tyrus og Sidon vil slippe billigere på dommens dag end jer.

23 Og du, Kapernaum, mon du skal ophøjes til Himlen? Nej, du skal sendes ned i dødsriget, for hvis de undere, jeg udførte i dine gader, var sket i Sodoma, så havde den by eksisteret den dag i dag.

24 Men Sodoma vil slippe billigere på dommens dag end dig.”

Teksten er fra Bibelen på Hverdagsdansk