Helliget blive dit navn. Komme dit rige. Ske din vilje.
I begyndelsen af Fadervor beder vi disse tre stærke bønner. Helliget blive dit navn. Komme dit rige. Ske din vilje. Det er bønner, vi kan bruge i enhver situation. I stærkt pressede situationer, når vi ikke forstår, hvad der foregår. Når vi føler os nedtrykte eller modløse. Når vi er i tvivl om, hvad der er det rigtige. Vi kan råbe dem i frustration, vi kan messe dem som et mantra, eller vi kan bede dem som et suk i afmagt.
De kan være en god påmindelse til os selv om, hvad der altid må være målet med vores liv som troende og med arbejdet i vores kirker. At Guds vilje må ske, at hans navn må blive helliget, at hans rige må komme. Guds rige er et kærlighedsrige, et sandhedsrige, et retfærdighedsrige, et næstekærlighedsrige, et fredsrige, et omsorgsrige, et glædesrige osv. Som kristne må vi, både alene og i fællesskab, altid bede om, at Guds rige må komme i vores eget liv, i vores relationer og i alt, hvad vi støder på omkring os og i verden.
Helliget blive dit navn. Komme dit rige. Ske din vilje. Det er gode bønner i mit eget liv, og det er gode bønner for verden. Det er gode bønner for krigen i Gaza, Israel og Libanon. Det er en god bøn for konflikten mellem Rusland og Vesten og for de mange krige og konflikter i Afrika. Nogle gange bliver konflikter så komplicerede, at vi ikke kan blive enige om, hvad der er det rigtige at bede om som kristne.
Man skulle tro, at i en krig som den i Gaza, hvor tusindvis af mennesker er døde, der kunne vi blive enige om at bede om fred (uanset om det så er 5.000 eller 40.000 døde det drejer sig om), men det kan vi tilsyneladende ikke. Til gengæld kan vi alle blive enige om at bede: Ske din vilje. Og det må vi så gøre. Vi bør også, uanset hvad vi ellers mener om konflikten, særligt bede for de kristne, der bor i området. I begyndelsen af september mødtes en gruppe kristne fra Israel, Palæstina, Jordan og Libanon blandt andet for at bede sammen.
En journalist fra Christian Daily beskrev, hvordan flere af deltagerne udtrykte skuffelse over, hvad de oplevede som den globale kirkes manglende engagement for de kristne i de berørte områder. I skrivende stund er konflikten mellem Israel og Libanon eskaleret voldsomt og dødstallet efter et par dages angreb fra Israel på Libanon lyder på omkring 500 mennesker. I den forbindelse delte SAT-7 i Libanon denne bøn med ønsket om, at kristne i hele verden vil bede med på den:
Herre, vores hjerter er tunge af sorg over det, vi ser af de smertefulde begivenheder i vores elskede Libanon. I dag løfter vi vores bønner om fred op til dig og beder dig om at gribe ind. Vil du ikke nok gribe ind, Herre, og erstatte vrede og hævn med fred og kærlighed. Vi beder dig, Herre, om at forbarme dig over alle de uskyldige, der er berørt af denne menneskelige tragedie, og give dem styrke og tålmodighed.
Vi føler lidelsen hos dem, der er fordrevet fra deres hjem, og vi beder dig om at beskytte dem og give dem husly og sikkerhed. Herre, du er fredens Gud. Vi beder dig om at røre ved alle embedsmænds og lederes hjerter og inspirere dem til at gå dialogens og visdommens vej for at nå frem til en retfærdig og fredelig løsning. Vi tror, Herre, at du hører vores bøn, og at du er tæt på de knuste hjerter.
Vi sætter vores håb til dig alene og beder om, at du vil plante fred i det elskede Libanon. Det er en stærk bøn. Måske kan vi bede den samme bøn for andre steder i verden også? Og ellers, ja, så har vi jo altid de tre bønner, som jeg allerede har nævnt.