Pædagoger skal lære kristne værdier

Over halvdelen af alle børnehaver har allerede kristne aktiviteter på dagsordenen, viser ny rapportUndervisning i kristendom og religion skal styrkes på pædagog-
uddannelsen, anbefaler ny rapport- Børn skal ikke overlades til pædagogers amatørformidling, mener Jørgen Boelskov, lærer på Kolding Pædagogseminarium og medforfatter til rapporten ”Omfanget af kristne værdier i daginstitutionernes kulturformidling”.
Rapporten anbefaler, at børneinstitutioner indarbejder de kristne værdier i deres planer og i langt højere grad inviterer folkekirkens ansatte ind i børnehaven.
Undersøgelsen er foretaget blandt 350 daginstitutioner, lige dele menighedsbørnehaver og kommunale børnehaver i København samt kommunale børnehaver i Jylland. Undersøgelsen viser overraskende, at 66 pct. af alle børnehaver allerede går i kirke med børnene, 54 pct. læser bibelske fortællinger og 51 pct. synger salmer.
Den udvikling bør fortsætte, mener forfatterne, der udover Jørgen Boelskov består af Birgit Boelskov fra Menighedernes Daginstitutioner og Finn Rosenberg fra Teologisk Pædagogisk Center.
– Det er nu engang kristendom, der er vores kulturs hovedbærer, siger Birgit Boelskov til Politiken.
Men pædagogernes formand er skeptisk:
– Vi har børn og forældre med meget forskellige værdier. Derfor skal vi passe på, at vi ikke tager afsæt i en religiøs forståelse af verden, så vi får standardiserede svar om livet og døden, siger Bente Sorgenfrey.