Spændende salmehistorier
Taarnborg – H.A. Brorsons hjem i Ribe – har på Kristeligt Dagblads Forlag udgivet de første tre bind af i alt 15 med og om specielt udvalgte salmer, og der er tale om fornemme bogudgivelser.Hermed foreligger de tre første udgivelser fra det ambitiøse projekt Salmernes Hus, der vil sætte fokus på vore gamle, danske salmer som kulturelt fælleseje. En levende tradition. Samtidig vil man også vægte salmens betydning for det enkelte menneske, dvs. til inspiration og fordybelse. Projektet peger frem mod 2014, der er 250-året for Brorsons død.15 forskellige skribenter har hver udvalgt en salme til nyfortolkning, og samtlige bind er fornemt illustreret af danske kunstnere. Bogudstyrs-mæssigt er der kræset for detaljen, så det er en fornøjelse, og takket være fonds-tilskud er prisen blevet presset ned på det rent symbolske.
I det første bind skriver Weekendavisens Ulrik Høy nærmest ekstremt veloplagt om Kingos Far, verden, far vel, kendt som et radikalt opgør med menneskenes forfængelighed og som en undsigelse af livet på jord. Høy nægter at forholde sig til salmens pietisme, fordi han ganske enkelt ikke begriber den! – som han så befriende ærligt skriver; derimod stiller han sig spørgsmålet, hvorfor den sårede forfængelighed ikke behandles i salmen. Det bliver startskuddet til en underholdende beretning om bl.a. tidens rangforordninger, om utroskab, opblæsthed og drikfældighed. En historie, som Ulrik Høy udnævner til den reelle, biografiske baggrund for salmen. – Høy viser sig som en formidler af de store, og Peter Brandes har illustreret på smukkeste vis.
I seriens 2. bind behandler digterpræsten Sten Kaalø Brorsons Når mit øje, træt af møje, der også har et pietistisk grundsyn. I modsætning til Ulrik Høy synes Kaalø dog godt at kunne kapere det. Ellers er han meget interesseret i Brorsons sprogkunst og de stilistiske greb, der skal indramme og understrege budskaberne. Brorsons ord gløder, mener Kaalø, og det er nok med digternes forhold til ordene, som det er med musikernes til noderne: Undersøgelser har vist, at mens musikerne selv hørte musik, kunne forskerne ligefrem se det sted i hjernen, som opfangede musikken – og det glødede!
Sten Kaalø er fascineret af de gamle salme-tekster: I en tid, hvor ordet nemt bliver overset og billeder vinder frem over alt, er det velgørende at dykke ned i ord fra en tid, hvor ordet betød alt – hvor billederne sprang fra ordene, og ikke omvendt, som det ofte er i dag (s. 9). Og Brorson synes at være en klar favorit hos ham: Man får, så at sige, ved læsningen, ved sangen – en skefuld af evigheden! (s. 35). – Per Bak Jensen har fotografisk illustreret med tidløse vinter-motiver.
Brorson er også temaet for litteratur-kritikeren Bo Hakon Jørgensen, der behandler salmen Kom regn af det høye og kækt inddrager forfattere som Per Højholt, Jakob Knudsen og Karen Blixen. Sidstnævnte erindrede sig senere sin brug af Brorsons indlednings-ord til salmen, når hun selv befandt sig i en tørke-tid på sin afrikanske farm.
Vers er, når de lykkes, også en slags Helligånd, der falder som regn over fortørrede mod [= indtørrede livsmod; mismod] – det kalder vi sædvanligvis for poesi! skriver forfatteren (s. 34). Grafikeren Sys Hindsbo har illustreret.
Et fornemt kulturbibliotek har med de tre første bind i denne serie set dagens lys. Det er et endog meget smukt og vellykket produkt, og herfra er der kun lutter lovord. Her skal ikke ties, ej heller bies: Hurtigt hen til boghandleren!
Ulrik Høy:
Thomas Kingo
– Far, verden, far vel
Sten Kaalø:
Hans Adolph Brorson
– Når mit øje, træt af møje
Bo Hakon Jørgensen:
Hans Adolph Brorson – Kom regn af det høye
Pr. stk.: 36 sider 99 kr.
Kristeligt Dagblads Forlag og Taarnborg