Gnisten i ethvert barn

Det er en inspirerende bog, spændende som en krimi, om en diagnose, der lader alt håb ude. Men den ender med at vise, hvad man kan opnå, når man giver grobund for det enkelte barns potentiale frem for at fokusere på, hvad det ikke kan.Det er om en mors ihærdige kamp for at lære sin søn – sammen med andre autistiske børn – hverdagens færdigheder.

Projekt: Børnehaveklasse

Om end Barnett har energi, udholdenhed og kreativitet, så fortæller hun også om op- og nedture. Hun vælger at påtage sig undervisning og udvikling af sin søn i et fællesskab med andre børn, og hendes mand bakker hende helt op, selv om han ind imellem er skeptisk over for nogle af hendes tiltag. Hun vælger at tage sønnen ud af et forløb i en specialklasse, fordi hun ser ham ”forsvinde” ind i sig selv og miste interessen for sine omgivelser.
Derefter tager hun kontakt med udvalgte terapeuter, som rådgiver hende i den opgave, hun påtager sig med at forberede sin søn og andre børn på børnehaveklasse. I forvejen er hun dagplejemor, men efter sønnens diagnose vælger hun at satse på autistiske børn, som hun også vil hjælpe. Det er netop vigtigt for hende, at sønnen og de andre børn også udvikler sociale færdigheder.
Hendes opskrift går ud på at fokusere på, hvad autistiske børn kan med udgangspunkt i, hvad der glæder, interesserer og optager dem. At værne om gnisten i ethvert barn vil altid pege mod større højder, end man kunne forestille sig, skriver Barnett. Når disse børn får lov til at udfolde sig i det, som optager dem, så går det meget nemmere at lære de nødvendige færdigheder.

Resultat

Kristine Barnett er mor til Jacob, der begyndte på universitetet, da han gik i 3. klasse – og om sin kamp for ham har hun skrevet en bog (foto fra bogen).

Barnett har opnået meget fine resultater med sit arbejde for autistiske børn. Flere har som voksne fået job, selv om det ikke var selve formålet. At hendes egen søn viste sig at være vidunderbarn, var nærmest noget, der blev opdaget hen ad vejen, fordi han i 5. klasse igen var ved at ”forsvinde” ind i sig selv.
For at stimulere ham vidste hun, at han tændte på astrofysik, som han havde læst om i flere år. Derfor gik hun sammen med ham til forelæsninger på et universitet. Her blomstrede han op og endte som 12-årig med at få en forskerstilling, hvilket nogle eksperter havde rådet familien til at tillade. En intelligenstest viste, at sønnens IQ er 189 – dvs. i kategorien geni.

Kristine Barnett:
Verdens Klogeste Dreng
– en mors kamp for sin
autistiske søn
304 sider • 269 kr.
Kristeligt Dagblads Forlag