4 kristne vurderer Trump

Disse fire evangelikale, hhv. Bill Wichterman, (tidl. assistent for George W. Bush), pastor Harry Jackson, Janet Parshall (tidl. studievært) og talkshow-vært Erik Erikson har vidt forskellige holdninger til Donald Trump som USA’s præsident.
Disse fire evangelikale, hhv. Bill Wichterman, (tidl. assistent for George W. Bush), pastor Harry Jackson, Janet Parshall (tidl. studievært) og talkshow-vært Erik Erikson har vidt forskellige holdninger til Donald Trump som USA’s præsident.

Under en tv-debat argumenterede to kristne iagttagere for Trump og to imod ham.

Nogle få evangelikale kristne i USA går helhjertet ind for Donald Trump. Andre ser ham som det mindste onde i sammenligning med Hillary Clinton – men mange er imod begge præsidentkandidaterne.

Det skriver Religion News Service, efter at The National Religious Broadcasters den 16. september holdt en ”evangelikal debat” om kandidaterne i Washington. To af debattørerne er imod Trump, mens de to andre støtter ham.

Guds folk skal ikke vælge det onde

Den konservative forfatter og talkshow-vært Erick Erickson fastslog, at ”Gud har aldrig bedt sit folk vælge det onde.”

Erickson skelnede mellem enkeltpersoner, som vil stemme på Trump som det mindste af to onder – og så dem, der bruger deres platform til at støtte Trumps kandidatur. For offentlig støtte til Trump vil skade deres kristne vidnesbyrd, mener han.

For Erickson er det Trumps mangel på karakter, der diskvalificerer ham fra de kristnes støtte.

”Vi har her en mand, der stiller op som kandidat til præsident-valget i USA. Han har pralet med at have fiflet med regninger, han har snydt kvinder og enker, han siger, at han aldrig har haft behov for at bede Gud om tilgivelse, han kender ikke Jesus Kristus som sin Herre og Frelser – men siger alligevel, at han er kristen.”

En god hedning?

Nogle evangelikale ser Trump som en leder på linje med visse bibelske konger, fx Nebukadnezer og Kyros, der gjorde godt mod Guds folk til trods for, at de ikke selv var jøder. Men denne sammenligning afviser Erickson.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Han indrømmer, at Gud sagtens kan bruge en person, der er lige så ufuldkommen som Trump – men den mulighed burde ikke overbevise nogen vælger.

– Selvom det gælder valget mellem to onder, har Gud aldrig bedt sit folk vælge det onde. Han har selv valgt for dem, fastslog Erickson.

En synder i Det Hvide Hus

For radioværten Janet Parshall er det helt afgørende, hvad der vil ske med USAs højesteret.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Hun mener ikke, at Trump har en væsentlig værre karakter end de tidligere præsidenter Thomas Jefferson, William Harding, Franklin Roosevelt og Bill Clinton.

– Vi skal ikke vælge en Messias. Så jeg er ikke bange for at have noget andet end en ”synder” i det Hvide Hus. Sidste gang jeg tjekkede, var der også syndere i Højesteret og i Oval Office. Faktisk sidder jeg selv her som en synder, jeg er bare frelst af nåde, sagde Janet Parshal.
Hun roste det amerikanske valgsystem for dets effektivitet.

– Der var sytten GOP-kandidater, som spankulerede over scenen. De folk, der gad, har stemt. Systemet virker, og nu er den endelige kandidat fundet, sagde Janet Parshall.

Hun opfordrer kristne vælgere til at overveje, om ikke Guds hånd allerede har været involveret i valgkampen. ”Når folk har bedt og fastet i løbet af processen, skulle vi så tro, at Guds almagt ikke har virket?… Gud har for vane at bruge fejlende og ødelagte mennesker, selv om det ikke virker rigtigt for os”, tilføjede hun.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Minoriteternes mand

Den sorte prædikant Harry Jackson fra Maryland mener, at der er utallige gode grunde til, at evangelikale minoritetsgrupper bør støtte Trump.

– Han er måske den eneste, som kan bringe ordentlig heling i kløften mellem racerne, siger Jackson. Han nævner Trumps plan for byfornyelse, muligheden for at ikke-voldelige kriminelle kan vende hjem fra fængslerne og skattelempelser for familier, som især vil komme sorte amerikanere og latinoer til gode.

Jackson ser også tre yderligere grunde til at stemme på Trump: spørgsmålet om religionsfrihed, valget af dommere til Højesteret og støtte til Israel.

Præsidentkandidaterne Hillary Clinton og Donald Trump tørnede sammen i en live-debat i sidste uge. Som ventet blev det til en del mudderkastning. Trump beskyldte Clinton for at være inkompent, opfarende og ikke fysisk stærk nok til embedet. Hun mindede om, at Trump før har sagt, at klimaforandringer er et kinesisk fupnummer, hvilket han benægtede.
Præsidentkandidaterne Hillary Clinton og Donald Trump tørnede sammen i en live-debat i sidste uge. Som ventet blev det til en del mudderkastning. Trump beskyldte Clinton for at være inkompent, opfarende og ikke fysisk stærk nok til embedet. Hun mindede om, at Trump før har sagt, at klimaforandringer er et kinesisk fupnummer, hvilket han benægtede.
Udemokratisk og ond

Det tidligere medlem af kongressen og assistent for George W. Bush, Bill Wichterman, kalder Trump ”en trussel mod vor demokratiske republik.”

Trump har ”alt for ofte vist sin foragt for lovgivningen. Han har snarere udtrykt sig som en stærk mand, der ikke gider rette sig efter de forfatningsmæssige retningslinjer”, sagde Wichterman.

Han argumenterede imod de evangelikale ledere, som mener, at USA har brug for en ”ond mand til at holde stand mod bøllerne på venstrefløjen”.

– Det er næsten som om vi ansætter en lejemorder til at gøre det beskidte arbejde til fordel for en god regering…Det viser en mangel på tro på kraften i det rigtige, som bare skal gøres. Vi behøver ikke at gøre noget ondt for at gøre godt. Det er faktisk umuligt, hvis vi skal tro Bibelen. Både hensigten og midlet tæller i Guds moralske regnskab, advarede Wichterman. Han har meget imod både Trump og Clinton.

– Jeg hader tanken om at se Hillary Clinton blive valgt som præsident, og hun vil aldrig få min stemme. Men jeg vil ikke – af loyalitet mod partiet – gå på kompromis med et kerneprincip…Jeg vil ikke tillade Trump at blive landets ansigt udadtil overfor resten af verden.

Jeg vil ikke forholde mig passivt, mens vor nationale karakter bliver forurenet. Som kristne er vi kaldet til at gøre Guds vilje på hans måde. Vi må gøre det rigtige og så overlade resultatet til ham, fastslog Wichterman.