Jødemissionens danske fortaler 75 år

En doktorgrad i teologi, lærer, bibeloversætter, redaktør og formand for Den Danske Israelsmission. Kai Kjær-Hansen har ikke spildt tiden.

Kai Kjær-Hansen

Den mangeårige formand for Israelsmissionen og redaktør af Israelsmissionens Avis, Dr. Kai Kjær-Hansen, kunne den 29. april fejre sin 75 års fødselsdag.

Kai Kjær-Hansen er født på Bornholm, hvor han voksede op i et hjem præget af Luthersk Mission. Efter teologisk kandidateksamen fra København i 1972 blev han lærer på Menighedsfakultetet i Aarhus og var i perioden 1976-1978 præst i Jerusalem. I 1982 blev han dr. theol. på en afhandling med titlen ”Studier i navnet Jesus”.

Kai Kjær-Hansen fortalte i et interview med Arne H. Pedersen for fem år siden, hvordan han allerede som ung havde været meget optaget af den unge stat, Israel. Han blev også tidligt optaget af jødernes flugt under krigen og faren for antisemtisme, som han kalder ”synd mod Gud”.

Mødte Jesus-troende jøder

Under opholdet i Jerusalem skulle Kai Kjær-Hansen være præst for danskere i Israel. Samtidig mødte han for første gang i sit liv Jesus-troende jøder. Og det blev af helt afgørende betydning for hans teologi og fremtidige arbejde. Han fortæller i interviewet med Arne H. Pedersen om den inspiration, de Jesus-troende jøder blev for ham:

”Hvis Jesus ikke er Messias for jøder, er han heller ikke Kristus for hedninger.
Enten er Jesus alt for alle, eller han er slet ikke noget for nogen.”

”Når jeg iagttog dem og deres problemer, kom jeg til at tænke på forhold beskrevet i Det Nye Testamente. Og når jeg læste NT, kom jeg til at tænke på dem og deres problemstillinger i dag. Det virkede stimulerende for min interesse i nytestamentlig teologi.”

Kai Kjær-Hansen deltog i nogle internationale konferencer i regi af Lausanne-bevægelsen (bevægelse for verdens-evangelisation). Her knyttede han til hos den gren, der beskæftigede sig med mission over for jøder.

Hele spørgsmålet om frelsen – hvorvidt jøderne ligesom folk af ikke-jødisk baggrund – har brug for Jesus som Frelser, blev nu af eksistentiel betydning for Kai Kjær-Hansens egen tro, fortæller han.

Lausanne-rådet for jødemission

Kai Kjær-Hansen endte med at blive formand for Lausanne-rådet for jødemission (LCJE).


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Arne H. Pedersen skrev i 2015, at Kai Kjær-Hansen på det tidspunkt havde ”gjort sig gældende som koordinator for Lausanne-rådet for jødemission (LCJE) i 20 år. Han har i en årrække været hovedredaktør for det akademiske tidsskrift Mishkan og selv leveret adskillige bidrag til forståelsen af den jødekristne bevægelse i fortid og nutid.”

Holocaust forpligter til jødemission

I 1982 forsvarede Kai Kjær-Hansen sin doktorafhandling om ”Studier i navnet Jesus”. Her undersøgte han blandt andet former af Jesu navn i jødisk og kristen nomenclatur og pegede på, at Jesu navn i moderne hebraisk ofte har form af et akronym, der betyder ”må hans navn blive glemt”.

Men Jesus kom netop til jøderne, og hans budskab var i første omgang adresseret til dem. Først i anden omgang kom det gode budskab til os ikke-jøder.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Denne forståelse fik Kai Kjær-Hansen til at formulere jødemissionens teologi i en nøddeskal med ordene: Hvis Jesus ikke er Messias for jøder, er han heller ikke Kristus for hedninger.
Enten er Jesus alt for alle, eller han er slet ikke noget for nogen.

”… hvis Israels folk i dag ikke har brug for Jesus til frelse, så har jeg det heller ikke,” forklarede Kai Kjær-Hansen i 2015.

Mens mange teologer, ikke mindst i Tyskland, har udtrykt, at kristne på grund af Holocaust ikke kan tillade sig at evangelisere for jøder, er Kai Kjær-Hansen gået i den modsatte retning.

Fortielse af budskabet om Frelseren ville være det største svigt af alle, også overfor Jesus-troende jøder.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



”Hvis Jesus ikke er jøders Messias, kan han ikke være min Kristus. Og siger jeg noget andet, gør jeg vor tids Jesus-troende jøder til tabere. Det var ikke os hedningekristne som først påstod, at der ikke er frelse i nogen anden end i Jesus. Den påstand kan føres tilbage til den Jesus-troende jøde Peter,” siger Kai Kjær-Hansen i interviewet med Arne H. Pedersen.

Bliver ikke træt af Jesus

Selv erkender Kai Kjær-Hansen, at han kan fristes til at tie, når han ser på kirkens ugerninger overfor det jødiske folk. Men hvis man gør det, gør man Jesus til en bagatel, understreger han.
Om byen Jerusalem og landet Israel skrev Kai Kjær-Hansen i Israelsmissionens blad i 1977:

”Helligsteder er interessante at besøge et par gange, men man bliver som regel hurtigt færdig med dem, bliver trætte af dem. Møder man Jesus, bliver man ikke hurtigt færdig med ham, ej heller bliver man træt af ham.”

Kai Kjær-Hansen bor i Lystrup ved Aarhus sammen med hustruen Kirsten.