Bøger med bredde sælger
Der er både opgivenhed og optimisme i den kristne forlagsverden.Kristne bogforlag kæmper med et smalt marked, med mindre de tænker nyt og går ud i boghandlerne. På Credo Forlag har man de sidste 4 år skåret ned på både omkostninger og oplagstal.
– Vi sælger for nedadgående, fortæller forlagsleder Ditte Olesen.
90 % af Forlaget Scandinavias omsætning ligger i udlandet. Blandt andet udgiver de rigtig mange børnebøger i udlandet til 106 forskellige lande. Derfor er forlaget ikke helt så følsomt overfor udsving på det danske bogmarked.
– Vi har taget nogle titler, som ikke kun er til opbyggelse, men rammer bredere, fortæller General Manager Peter Brandt fra Forlaget Scandinavia.
På det profane bogmarked går det godt. Danskerne køber især skønlitteratur.
Forlaget Boedal tilbyder større teolgisk bredde end organisationsforlagene og har derfor god vind i sejlene i de forskellige kirker.
– Der er ikke et enkelt kirkesamfund, der sidder med sandheden. Vi kan lære af hinanden og supplere hinanden. Derfor har vi teologisk bredde og udfordrer læseren til at se tingene på nye måder, fortæller forlagsleder Leif E. Kristensen fra Boedal.
Forlaget har bøger med en lang levetid, ikke mindst af svenskerne Magnus Malm og Peter Halldorf. 2006 har været godt for Boedal med 11 udgivelser og mange nye kunder.
– Der bliver solgt flere bøger i Danmark om kristentro og spiritualitet. Men dansk er et lille sprogområde, så jeg tror aldrig, det bliver nogen guldgrube at udgive bøger om disse emner, fortæller Leif Kristensen.
– Bogsalget er stigende. Vi har aldrig solgt så mange eksemplarer som i 2006, siger direktør Peder Gundersen fra Aros Forlag.
– De, der for nogle år siden dømte bogen død som medie, er gjort grundigt til skamme! Aros kom ud af 2006 med overskud. Men der skal knokles, for der bliver ikke foræret noget i forlagsbranchen, siger han.
– Jeg tror ikke, man vil dikteres, hvad man skal mene, men det er heller ikke forlagets opgavet, udtaler direktøren fra Aros.
– Vi skal formidle meninger og holdninger, så læseren selv kan danne sig en mening. Som forlag vælger vi naturligvis, hvilken ramme vi vil sætte for de holdninger, vi formidler. Ønsker vi at udgive facitlister, så er markedet begrænset, men så tager vi heller ikke læseren, virkeligheden eller kristendommen – alvorlig.
Thomas Mikkelsen fra Lohse forlag er uenig i denne påstand:
– Mennesker har brug for faste holderpunkter i en omskiftelig verden, og det kan de få ved at læse kristne bøger. Samtidig er bøgerne netop skrevet med henblik på, at de skal give mening i den virkelighed, som mennesker oplever. Man kan sige, de er en røst ind i tiden, siger han.
Gode bøger er som gode venner. Det er samtalepartnere, der udfordrer mig, modsiger mig venner, som jeg udforsker tingene sammen med, siger Leif Kristensen fra Boedal.
Han tror på bogen som en vejviser, der udpeger en retning, mere end en autoritet, der kommer med færdige svar.
– Vejen må man selv gå, svarene må man selv finde i samtale med andre. På den måde giver det tørst efter mere, efter dybere kilder, mener forlagslederen.
Boedal åbner i disse dage en weblog, hvor læserne har mulighed for at kommentere og diskutere bøgerne.
Scandinavia barsler også med en Publisher Club for at komme i dialog med læserne. F.eks. overvejer de, at man skal kunne downloade teksten fra hjemmesiden i stedet for at købe bogen.
Sidste år tabte Lohse omsætning. Men det foreløbige resultat for 2006 viser en stigning på 10%!
– Det er umuligt at drive kristen forlagsvirksomhed, hvis ikke vi gør en indsats for, at bøgerne skal nå ud til den bredere offentlighed, fortæller forlagsredaktør Thomas Mikkelsen fra Forlagsgruppen Lohse.
– Det er okay, at bøger har det kristne livssyn som grundlag – f.eks. udgiver vi bøger med bibelske værdier for ledelse og børneopdragelse, siger Peter Brandt fra Forlaget Scandinavia.
– Boghandlerne sælger mest bøger skrevet af kendte forfattere, og de levner derfor ikke megen plads til smalle bøger. Derfor kræver det stor kreativitet og en god markedsføring at få den kristne bog som jo er smal i den store sammenhæng ud i boghandlerne. Men heldigvis lykkes det for os, fortæller Thomas Mikkelsen fra Lohse.
F.eks. fik Lohses Den ukendte Jesus af den norske kirkehistoriker Oskar Skarsaune solgt godt i boghandlerne. Scandinavias nye bog med Bono er også gået rigtig godt.
Der var ingen romaner blandt de seks mest sælgende bøger hos Lohse sidste år. Biografier og undervisende bøger sælger.
Katekismus Updated trak klart fra alle andre konkurrenter hos Lohse Forlag.
Credos bog Femogtyve tønder land af Børge Haahr har solgt hurtigst i nyere tid, sammen med Ovenlys-bøger.
Hos Aros Forlag var de største successer i 2006 bøger af Jørgen Jensen, Dietrich Bonhoeffer, Jørgen Demant og Theodor Jørgensen, og så fortsatte det store salg af konfirmandmaterialet Con Dios.
Topscoreren hos Boedal blev Kristen på en ny måde af Brian McLaren. Men også den fælleskirkelige andagtsbog Dagslys har rykket fra land.