Beklædningsgenstande

Sognepræst Anne Ehlers finder det en „overdreven og unødvendig dramatisering af en beklædningsgenstand“, når Karen Jespersen hævder, at det muslimske tørklæde ikke passer til lærerembedet. Beklædningsgenstande har fra Arilds tid indeholdt politiske eller religiøse budskaber. Tænk bare på den franske revolutions jakobinske sansculottes, der ikke bar knæbukser (culottes) ligesom adelen og borgerskabet. Deres frygiske hue blev frihedssymbol. Hvad med blåstrømper og rødstrømper, palestiniertørklædet, ja, for den sags skyld blomsterbørnenes lappede og lasede jeans, som skulle signalere sympati med verdens fattigdom. Det islamiske tørklæde er politisk. Religion og politik er uadskillige i islam. Hvorfor skulle de islamiske kvinder ellers bære tørklæde? Fryser de om ørerne? Vil de med tørklædet vise sig bedre end de „foragtelige“ vantro? Vil de provokere? Ehlers mener, at der er „mange (muslimer), som ønsker en sekulariseret, demokratisk stat“. Muligvis, men – i modsætning til præsten – risikerer de desværre at blive myrdet af deres „tolerante“ trosfæller.
G.Johnsen
Kvarnaholm 1539
SE-28791 Strömsnäs