Opgør med fordommme om AIDS
Folkekirkens Nødhjælp lancerede provokerende AIDS-kampagne i Brorsons kirke på Nørrebro i fredags- Kom til gudstjeneste og bliv hiv-positiv!
Sådan lød invitationen, da frivillige fra Folkekirkens Nødhjælp i fredags lancerede det provokerende tøjmærke Hiv-positiv i Bror-sons Kirke på Nørrebro i København.
Brandslanger, topmodeller, elektronisk musik og frivillige fra Folkekirkens Nødhjælp kappedes om opmærksomheden. Anledningen var lanceringen af tøjmærket hiv-positiv, som er en del af en ny aids-kampagne af samme navn. Pengene fra tøjsalget skal gå til Rakai Childrens Trust, som hjælper forældreløse børn i Uganda. På denne måde vil Folkekirkens Nødhjælp støtte skolegang, bygning af huse og oplysning om aids.
Antallet af hiv-smittede i verden stiger drastisk, viser de nyeste tal fra FN. Fem millioner mennesker er i år blevet smittet med sygdommen, og tre millioner er døde af aids. Værst ser det ud i landene syd for Sahara, hvor 26,6 millioner mennesker er smittet med hiv. 3,2 millioner mennesker er blevet smittet alene i år.
Under gudstjenesten blev kollektionen fremvist på et modeshow og aftenens prædiken handlede om fordomme overfor hiv-smittede og aids-ramte.
– I mange lande er det desværre kirken der fører an i fordommene, udtaler en af de unge frivillige fra Folkekirkens Nødhjælp, der har taget initiativet til kampagnen. Mange af de frivillige har været volontører i Afrika og har oplevet aids-katastrofen på nært hold.