Hollywood frygter flere religiøse film
Mel Gibsons succesfulde Jesus-film, har taget USAs største filmproducenter på sengen. I Danmark er antallet af planlagte biografpremierer på filmen mere end fordoblet.Den verdensberømte skuespiller, filminstruktør og producent Mel Gibsons omstridte film The Passion of the Christ, har slået salgsrekord i USA, når det gælder undertekstede film, der normalt har et begrænset publikum i USA.
Rekorden er hidtil på 128 millioner dollars. Filmen om de sidste tolv timer af Jesu lidelseshistorie, har allerede indspillet 271 millioner dollars svarende til omkring 40 millioner biografgængere – kun tre uger efter premieren.
Det placerer den foreløbig på 22. pladsen over mest sete film i de amerikanske biografer nogensinde.
Hollywoods filmproducenter vendte tommelfingeren nedad over for Mel Gibsons religiøse film.
Mel Gibson måtte derfor selv gribe til foret og finansiere de 30 millioner dollars, det kostede at indspille The Passion of the Christ.
Men han scorede målet, og hans kollegaer tog fejl. Det koster dem en formue og har tilsyneladende skabt en frygt blandt dem for publikums interesse for religiøse og politiske film.
– Man kan ikke benægte, at når en film laver den slags penge, har publikum sendt et budskab til filmbranchen. Men det er et skræmmende budskab, siger filmproducent Michael Nozik med reference til det, han kalder for Mel Gibsons politiske, religiøse statement.
– Vil der komme en bølge af film om Det Gamle og Det Nye Testamente? Svaret er sandsynligvis, siger en anden filmkollega Peter Guber.
Herhjemme er forhånds-interessen for The Passion of the Christ langt større end distributørerne Scanbox/Angel Films havde turde håbe på.
– Der er nærmest sket en eksplosiv interesse for filmen siden premieren i USA den 25. februar. Der var oprindelig planlagt premiere i tolv biografer herhjemme. Men vi har udvidet til 28, udtaler booker Peter Sølvsten til Udfordringen.
Danske kirker er heller ikke sene til at benytte muligheden for at sprede evangeliet på en utraditionel måde. Flere kirker har købt særforestillinger både før og efter premieren den 2. april.
Mel Gibson har udtalt, at Helligånden manede ham til at filmatisere Jesu lidelseshistorie.