Ombudsmand kræver sex-plakat fjernet
Flere kristne har protesteret mod en halvpornografisk reklame-plakat. Nu kræver Forbrugerombudsmanden plakaterne fjernet fra bybilledet To nøgne kvinder i seksuelt forspil med en flaske læskedrik som selvfornøjer. Det er en forargelse for kristne, en hån mod kvinder og en skændsel for reklamebrancen, mener repræsentanter for de tre grupper.
I sidste uge sluttede selveste Forbrugerombudsmanden sig til koret af kritikere og krævede den omstridte reklame-plakat fjernet fra bybilledet.
Den omstridte plakat reklamerer for drikken CULT Shaker og er bare én i en serie på foreløbig tre plakater med særdeles kraftige seksuelle over- og undertoner.
I Ombudsmandens afgørelse hedder det, at reklamen betragtes som kønsdiskriminerende, idet personerne er reduceret til sexobjekter, og har et klart seksuelt indhold på grænsen til det pornografiske. Den er egnet til at provokere, støde og krænke mange mennesker, således som det også er sket.
At der tilmed er tale om en reklame for et produkt, der indeholder alkohol, betragtes som en skærpende omstændighed.
– Ved markedsføring af alkoholholdige produkter må reklamen ikke fremtræde eller virke påtrængende og provokerende, herunder kæde sex og alkohol sammen, siger Ombudsmanden.
Blandt de kristne, der har reageret på plakaterne er Flemming Berg fra JesusHuset i Herning. Han har kimet borgmesterkontoret og udvalget for teknik og miljø i Herning ned, for at få politikerne til at kræve plakaterne fjernet. Det lykkedes sidste år i forbindelse med en lignende kampagne for CULT.
– Jeg er glad for, at Ombudsmanden er skredet ind i sagen. Det burde han have gjort langt tidligere. Nu er CULT selv ved at afslutte kampagnen, siger Flemming Berg.
Også prducenten af CULT og reklamebereauet, der har lavet plakaterne, har fået et opkald fra herningenseren.
– Det havde selvfølgelig været bedre, hvis vi kunne tale for en sund holdning til sex i stedet for at tale imod porno. Men nogle gange må vi bare som kristne gribe ind. Vi har et ansvar for, at unge får en sund opfattelse af sex, siger han.
Forbrugerombudsmanden har fået ca. 100 klager over plakaten. Heriblandt Kvindeligt Selskab, og forkvinde Hanne Bille er meget tilfreds med afgørelsen.
– Reklamerne antyder, at kvinders eneste kvalifikation er at være sexede. Og det er krænkende – ikke kun for kvinder, men også for mænd. Reklamen henvender sig til mænd, som var de hulemænd uden intellekt og nuanceret kvindesyn, siger hun.
Også i den ellers frisindede reklamebranche vækker CULT-kampagnen forargelse.
– Jeg er flov over at være i samme branche som de her fyre, der eksponerer deres private teenagefantasier i de her reklamer og hver gang disker op med de her letkøbte virkemidler, siger Jonas Buus fra tegnestuen RHESUS B i København.