Hvordan når man vippepunktet ?
Bestseller om mekanismer, der forandrer samfundetHvordan går det til, at moden pludselig skifter? Hvorfor bliver nogle kedelige sko pludselig moderne? Hvilke mekanismer udløser et vendepunkt?
Det prøver Malcolm Gladwell at beskrive i bogen The Tipping Point – Vippepunktet.
Bogen er en samling historier om tilfælde, hvor en bog pludselig solgte helt vildt, eller et ansigtsudtryk hos en kommentator fik seerne til at stemme på Bush, osv.
F.eks. var der i USA en bestemt slags hjemmesko, som var på vej ud – Hush Puppies. Fabrikanten solgte stadig færre, men så viste det sig, at disse sko netop var in hos en lille flok unge i et toneangivende kvarter i New York. Derfra bredte moden sig på grund af de rette kontakter, og pludselig sparkede skoene igennem og kunne købes overalt i det mægtige land.
For mennesker, der lever af at sælge eller manipulere med folkestemningen, er det naturligvis interessant at finde – og bruge – disse mekanismer. Og man kan godt være betænkelig ved, at det åbenbart er muligt at fremkalde sådanne reaktioner i folkestemningen, selv om det heldigvis oftest er tilfældigheder, der råder.
På den anden side er det netop nogle af de samme mekanismer, der fungerer, når der opstår en vækkelse. Og i kirkevækst-forskningen har man længe vidst, at man i mission bør arbejde med folke-bevægelser, frem for at kæmpe med individuelle omvendelser imod folkestemningen.
Jeg fik bogen af en tilfældig amerikaner, mens jeg rejste i Afrika. Og selv om det er en verdslig bog, hjalp den mig til at nytænke strategien på en kristen radiostation.
Måske kan andre også få gavn af dens oplysninger, som jeg her kort vil forklare, (så du slipper for at anskaffe bogen).
Der er tre love, som afgør, om en trend slår igennem.
1. Få afgørende personer
2. Det klæbende budskab
3. Omgivelsernes pres
De få personer, som sætter gang i bevægelsen er:
1. Mavens – dvs. ressource-personer, som véd alt om et emne. Folk, der opsamler viden om de særeste ting. De lægger mærke til alle små forandringer på deres område.
2. Connectors – det er folk med forbindelser, som forstår at kæde sammen. De véd lige, hvem de skal ringe til, eller hvem der kan hjælpe dig.
3. Sælgertyper, hvis overbevisende råd du ikke kan lade være med at følge.
Det klæbende budskab kan være en sag eller en vare, som man ikke lige kan slippe igen.
Jesu lignelser er faktisk sådanne klæbende historier, hvis budskab hænger ved.
Omgivelserne – vennernes smag, kollegernes samtaler og mediernes verden betyder meget mere for vores meninger, end vi tror. Vi lader os påvirke på godt og ondt. Derfor må kirken være mere synlig.
Bogen nævner f.eks. den metodistiske vækkelse i England og USA. John Wesley var en af disse få afgørende personer, som faktisk havde alle tre egenskaber. Han havde en viden om samfundet (en maven), som gjorde, at han kunne tale relevant lige ind i det. Han havde et klæbende budskab – ikke blot det stærke kristne budskab, men også idéen om, at kristne skulle mødes i grupper, metodisk studere Bibelen, leve efter den og bede sammen, missionere, osv. (netværk) Disse grupper bestod af kristne med en stærk overbevisning, og de var villige til at ofre sig for det, de troede på.
Wesley var ikke den tids største taler, men han var en overbevisende sælger og en god organisator. Han blev længe nok i en by til, at grupperne fungerede uden ham. Så tog han videre til næste by og bandt mennesker sammen i grupper og netværk.
Efterhånden vandt grupperne nye tilhængere, som dannede nye grupper og skaffede nye tilhængere. Da vækkelsen blev synlig, udløste den en bølge af omvendelser – formentlig fordi vi lader os påvirke af omgivelsernes smittende pres.
Hvis vi tænker disse tanker ind i en dansk sammenhæng, hvor der i høj grad er brug for en åndelig fornyelse, så gælder det altså om at kende samfundet, så man har et relevant og klæbende budskab, binde folk sammen i forpligtende grupper og netværk, og så ellers kæmpe for sagen med overbevisning indtil gennembruddet og the tipping point, hvor bølgen ruller.
Heldigvis kan vi som kristne regne med Helligånden i alt dette, så vi ikke behøver manipulere med folk, men heller ikke skal arbejde med bind for øjnene for de mekanismer, der ændrer et samfund.
Malcolm Gladwell:
The Tipping Point
Little, Brown and Campagny, Boston.