Debat

Grundloven bøjer Guds lov
Moses Hansen meldte sig ind på sex-messen i Aalborg, og politisk ordfører for Venstre, Jens Rohde, melder sig ud af folkekirken. Det første må være lidt bedre end det sidste, hvis man har samvittighed og ønsker indflydelse.
Samvittighed er som bekendt et tandhjul i hjertet; det drejer rundt og gør ondt på Jens Rohde, når ytringsfriheden praktiseres i kirken, og ondt på Moses Hansen, når den grundlovssikrede ytringsfrihed bøjer Guds lov på sex-messen, hvis man skal tage de ti bud højtideligt.
Knud Held-Hansen
Th. Staunings Vej 12
9210 Aalborg SØ

De skræmmende fotos
Det forpligter at skrive læserbreve, for man er nødt til at sætte sig ind i sagen. Det har hr. Wallberg Sørensen åbenlyst ikke gjort; det lyder som om han støtter sig alene til Ekstra Bladets dækning af Retten Til Livs såkaldte skræmmekampagne.
Det er interessant at se på det herskende menneskesyn i vores humane samfund, som gør abort af 15000 menneskefostre muligt, lovligt og for nogen det mest kærlige valg, en ansvarlig vordende forælder kan træffe. Folkedrab af en sådan størrelse kender vi fra tidligere historiske perioder, og det fremherskende menneskesyn på disse tidspunkter tager vi nu klart afstand fra.
Det var vinklen, da Retten Til Livs medarbejder brugte billeder af ofre for nazismens jødeudryddelse, racismens selvtægt og vores abortlovgivning ved siden af hinanden. Vi har naturligvis ikke ment, at abortsøgende kvinder er hverken racister eller nazister. En sådan direkte sammenligning ville ikke alene være ondskabsfuld og ukærlig, men mest direkte ubegavet.
Desværre er det ikke altid nok kun at vise billeder af smukke raske levende fostre, for det er desværre ikke hele sandheden. Vi bruger billeder af både levende og døde fostre og ja – det er skræmmende at se på.
Som læserbrevsskribenterne skriver, tog Jesus altid imod med med kærlighed, og det er kristnes trøst, når vi fornemmer vores medskyld i vor tids folkedrab. Også fortielse af hele sandheden slår fostre ihjel.
(Forkortet red.)
Læge Anne Marie Rask Silkeborg næstformand i Retten Til Liv
Rosenborgbakken 12
8600 silkeborg

Kontroversiel
Når jeg læser i Udfordringen, bruges ordet kontroversiel i forbindelse med prædikanter og forkyndere.
Jeg undrer mig bare, om det er negativt ment, eller hvordan opfattes kontroversielle prædikanter blandt kristenheden i Danmark? Jeg vil vove den påstand, at alle reformatorerne, jeg har læst om, var kontroversielle, og uden deres mod havde vi ikke været det, vi er i dag.
En kontroversiel person behøver ikke at være en falsk eller forkert person. Den opfattelse kunne man let få, at den danske kristenheds opfattelse af ordet kontroversiel er negativt betonet.
Kontroversiel betyder at være omstridt. Det behøver ikke absolut at være negativt. Det ville ikke være så heldigt for mit personlige omdømme at blive kaldt kontroversiel. Det er bedst at være populær og vellidt. Det at møde modstand for sine holdninger er kontroversielt; men det behøver ikke at være negativt.
Strid og kæmp for sandheden. Løgnene vil ellers tage over. Nogen skal jo stille sig i gabet og fortælle folket sandheden ellers kunne vi jo risikere at fare vild.
(Forkortet red.)
Oskar Grove
Bagsværd