Mozart råt for usødet

I det største Mozart år, de fleste af os får lov at opleve, 250 året for hans fødsel, vil hans Requiem blive opført utallige gange i hele verden.De mest ambitiøse amatør- eller kirkekor tør måske med tilløb og opbydelsen af alt deres mandsmod vove pelsen med en opførelse af Mozarts største kirkemusikalske værk. (Som eleven Süssmayr har sin gevaldige andel i, da Mozart drog fra denne verden før værkets færdiggørelse.) Men den massive og begejstrede opførelse, amatører kan nå til, kommer ikke på højde med den helstøbte fortolkning, Morten Schuldt-Jensen og hans professionelle mandskab kreerer.
Danske Morten Schuldt-Jensen har gjort stor karriere i det tyske og langer med sin karske Requiem-udgave kraftigt ud efter de blødhoveder, der blot vil lave en „smuk“ udgave af Mozart. Mozart var kompromisløs, som Michael Bo udtrykker det i en artikel desangående. Og det er her Schuldt-Jensens Requiem-udgave ta’r ved!
Morten Schuldt-Jensen er kendt for at have en god portion utæmmet vildskab i sit temperament. Og hvor det klæder Mozart. Og gør ham mere ægte. Denne udgave sveder, som Morten selv benævner det. Mozart skal realiseres ved at have lov til at svede og være uhygiejnisk. – Ikke som fru Hyacinth, der viser sin transpirerende mand ind i sideværelset, fordi fine folk da ikke sveder under arbejdet. Nej, her bliver transpireret igennem!
Den store sydamerikanske komponist, Heitor Villa-Lobos (der var Bach-fan), kaldte Mozarts musik for børnemusik. Og nu vi er ved bekendelserne, er han heller ikke mest min mand (sagde hunden). Men det er måske, fordi vi ikke realiserer ham „svedende“ nok.
Musikerne og sangerne fremfører værket i korte, tørre fraser, uden vibrato, og med huller i klangen. I sats13 er der feks. ophold i ordene således: „O-ssanna“ og „in exce-lsis“. Med sådanne ophold skærper man opmærksomheden hos lytteren, fordi musikken kommer til at stå mere tydelig. I modsætning til en tæt sammenbundet og sovset klang. Sådanne musikalske intentioner realiseres til overmål.
Man kan ligefrem mærke glæden hos folkene fra Gewand-haus Kammerchor og Leipziger Kammerorchester ved at følge alle Schuldt-Jensens musikalske ideer.
Erik Linow

Mozart: Requiem + to små korværker (K.72 & K.222)
52 min • 59,75 kr. (Pris hos Kirkemusik.com: 55 kr.)