Musicalsæsonen er over os

Efterskoler over hele landet sætter musicals op først på året og lærer nye sider af livet at kende. Hvert år skifter mange danske efterskoler bøger og klasseværelser ud med sang, drama og kulisser for at lave årets musical. Alle sætter kræfterne ind for at nå at blive færdig.

Havde der været to hænder mindre, var det svært at nå det hele, siger Jesus efter musicallen på Rinkenæs”En skønne dag, Maria”.

Det første, der mødte efterskoleleverne i det nye år på Rinkenæs efterskole, var et ryddet skema. Skolen har lige overstået en hæsblæsende uge, hvor den nye musical ”En skønne dag, Maria”, blev opført af skolens elever.
– Vi oplever at der er et sammenspil på tværs, hvor alle byder ind med de evner, de har. Det er fantastisk at opleve, fortæller forstander John Østergaard.
– Indimellem prikker vi til nogle enkelte, fordi vi kan se, de kan noget, de ikke selv tror. På den måde får de overskredet nogle grænser – f.eks. når de skal synge foran 300 mennesker. Bagefter kan vi mærke, der er sket en forandring med deres selvtillid og lyst til at synge, siger den 48-årige forstander.
Til musicalen er der brug for musikere, skuespillere, lys og lydfolk, scenemestre og designere for at få en musical opbygget. Det hele sluttede af med to forestillinger, hvor skolens venner, forældre og oplandet var inviteret.

Musicalakademiet
bakker op

– Jeg synes, det er skønt, at der bliver lavet en masse musicals i skoleregi, siger Rektor Søren Møller fra Det Danske Musical Akademi i Fredericia. Han har selv arbejdet med og overværet flere efterskolers musicals.
– Det er vigtigt for os, at der opstår en grobund og videreudvikling af de unge, så de er så godt forberedt som muligt, når de søger ind på videregående uddannelser. Så jo mere arbejde og oplysning der foregår, jo bedre.
– For mig er det vigtigt, når det handler om de unge, at det kreative er i centrum. Legen med materialet. Jeg ønsker held og lykke med arbejdet rundt omkring, slutter han med et stort smil.

Ny sangprofil

Rinkenæs Efterskole lagde i sommer skolens profil om og indbyder nu sangglade unge, der vil noget med deres sang.
– Vi satser primært på solo- og flerstemmig sang … og så musik som sidevogn på motorcyklen, fortæller John Østergaard. Hovedvægten ligger på at opdrage og udvikle dygtige sangere, arbejde med solist-stemmen og generelt gøre folk glade for at synge.
Skolen har to ugentlige sangtimer med flerstemmig sang, en ugentlig fællessangtime og det udfordrende minikor. Derudover kan man vælge sammenspil/band og undervisning i forskellige instrumenter og solosang.
– Selvom flerstemmig sang skærper koncentrations- og indlæringsevnen, bekymrede det os godtnok lidt, om drenge på 15-16 år med overgangsstemmer ville søge skolen, så det ville ende med, vi fik en ren pigeskole. Men der er faktisk rigtig mange drenge, som står frem.
Når vi taler med drengene om det med kor, så er de faktisk helt oppe og køre over, at de kan være med til gospeldagen og vores musical, fortæller forstanderen, der selv er habil sanger og rytmeguitarist. Han fortæller, at 2.-års eleverne mærker, at skolen er noget andet nu, efter den nye sang-satsning er gået i gang og lærerstaben er blev udvidet til tre musiklærere.

Stort arbejde

– Vi er sammen med eleverne på en anden måde – på mere lige fod. Det er et helt andet samarbejde, end når jeg står bag katederet og giver lektier for. Her har vi fat i den kreative side, fortæller Rinkenæs Efterskoles helt nye musiklærer Christine Refshauge.
– Når vi vælger musicals, skal det passe med varighed, antallet af medvirkende og sangene skal være spændende. Jeg kendte ”En skønne dag Maria” fra mit arbejde i menighedsrådet i Brændkjærkirken i Kolding. Men den helt store udfordring for os var, at denne musical er gennemkomponeret og udelukkende består af sange og næsten ingen dialoger. Og så indeholder musicalen 20 sange, hvor vi kun plejer at skulle nå at lære 7-8 sange, siger den 31-årige efterskolelærer.

Kan de mon synge

Musiklærer Christine Refshauge glæder sig over, at det lykkedes at sætte en så vanskelig musical op.

– Med hårdt arbejde, lidt for lidt nattesøvn, øvecd’er rundt i hele huset og alle i fulde omdrejninger lykkedes det at lære sangene.
Det var en kæmpe oplevelse, første gang vi var det hele igennem og fik hele musicalen til at hænge sammen med kostumer, scene, lyd og lys, fortæller Christine, der blev ansat på Rinkenæs efter sommerferien i forbindelse med skolens profil-satsning på sang. Selvom hun har været med til at sætte flere musicals op i sin egen kirke, var det en kolossal udfordring at blive kastet ud i dette projekt.
– Til hverdag har vi godt nok et fælleskor, hvor alle skal synge. Men det er primært de 17 elever ud af skolens 70 teenagere, jeg har fingrene i og kender. Så nu skulle vi gøre det interessant at synge for alle de 30, der var på scenen og i koret. Det lykkedes rigtig godt, for ellers ville musicalen ikke komme op at stå. Men mange elever er også glade for, at syngeriet er slut, smiler hun bredt, og slutter:
– Processen og produktet, når vi er færdige, er fedt. De klapper os på skulderen og skal hele tiden have evalueret deres egne scener.

Jesus fra Bagsværd

Daniel var lidt bange for, at rollen som Jesus blev blasfemisk og brugte derfor lang tid på at læse om ham i Bibelen.

Den 15-årige Daniel Sichlau spiller rollen som Jesus. Han har netop valgt den godt 50-årige efterskole, fordi skolen arbejder med sang på alle planer. Daniel har nemlig selv en fortid i Københavns drengekor.
– Jeg var lidt bange for, om min rolle måske blev for blasfemisk. Men ligeså stille fandt jeg ud af, at det ikke gjorde noget at afbillede én, som flere millioner mennesker i verden tror på.
Musicallen tager udgangspunkt i Jesu opstandelse, så jeg sad og læste en masse om den i Bibelen for fuldt ud at kunne spille Jesus, siger den bevidste 9./10. klasses elev. Han har helt fået smag på musical-verdenen.
– Det var rigtig sundt, at vi startede året med at være så meget sammen, og alle tog del i at få et godt helhedsbillede. Alle var vigtige brikker. Ingen var vigtigere end andre. Havde der været to hænder mindre, var det svært at nå det hele.
– Vi fik også mange andre venner end dem, som vi normalt gik sammen med. Der er virkelig blevet rystet i posen, slutter Jesus fra Bagsværd.

Dilemma Emma

På Sommersted Efterskole er man i denne uge i fuld gang med årets musical ”Dilemma Emma – hvad nu?” Der er forestilling torsdag og fredag kl. 19,30.
– Eleverne har selv skrevet musicalen, som fortæller historien om Emma, der står midt i livet og tumler med de små og storeudfordringer: Mobning, krig, skilsmisse, indvandrere og opdragelse.
Det handler også om tro og tvivl i livets svære tider, fortæller Ulrik Jensen, der er lærer på efterskolen og står for den praktiske gruppe, der arrangerer hele rummet som musicalen finder sted i.
– Eleverne har gennem stykket sat deres egne ord på de spørgsmål og dilemmaer, de tumler med i deres eget liv.
Hvad er det, vi mener og tror på i livet som kristen? Hvad er vores udfordring som unge? Hvad er forholdet til Gud?
Hvor er Gud? Der bliver stillet spørgsmålstegn ved det sort/ hvide billede af troen, børnene har hjemmefra.