Kristne bogforlag kæmper ihærdigt for at overleve
Seks ledere for kristne forlag fortæller inde i avisen om, at man skal være kreativ for at sælge kristne bøger – også på det verdslige marked. Nogle er optimistiske. Andre virker opgivende og mærker bogen smække i.De kristne organisationsbogforlag hænger i vandskorpen, mens forlag, der kan ramme bredere har det godt. Men alle har erkendt, at man må gå nye veje, for at sælge kristne bøger og komme i kontakt med læserne. – Vi oplever bogsalget stagnere, siger forlagsleder Flemming Bak Poulsen fra Luthersk Missions forlag, Logos Media.
– Jeg tror, vi organisationsforlag har tiden lidt imod os, fordi folk gerne vil have det, der er anderledes og eksperimenterende. Der er grænser for, hvor langt vi kan gå indenfor de teologiske rammer, vi har. Det spiller en stor rolle, at det faktuelt går tilbage for missionsbevægelserne, som er organisationsforlagenes målgruppe, fortæller Flemming Bak Poulsen fra Luthersk Missions forlag Logos Media.
Andre kristne forlag har stor tilbagegang, hvorimod forlag med større teologisk bredde ligefrem oplever fremgang. De satser især på det verdslige marked, fordi de kristne bøger er smalle i den store sammenhæng .