Mirakelmageren fra Rom
Tre af De Sicas bedste film er kommet på dvd med div. ekstramateriale.Filmskaberen De Sicas måske nok tre bedste film, Cykeltyven, Miraklet i Milano og Umberto D udkommer nu for første gang på dvd med danske undertekster. Vittorio De Sica (1902-1975) er en af Italiens mest indflydelsesrige instruktører. Opsat på at tage afstand fra Mussolinis propaganda-film med deres farvestrålende, falske optimisme blev han en del af en ny bølge af realistiske film. Skuespillerne var oftest ikke professionelle, filmene blev skudt on location dvs. ikke i et studie, men på gaden blandt almindelige mennesker med dokumentarfilmen som ideal, og temaerne for filmene var oftest historiske og sociale begivenheder set med typiske arbejderklasse-øjne.
Hans karriere som filmskaber i tiden efter fascismens sammenbrud tog udgangspunkt i hans erfaringer med den fattigdom og korruption, han havde oplevet under krigen, og selvom han ikke selv kaldte sit program for socialistisk og tog afstand fra reelle politiske motiver, var han draget af kirken og dens kristne fællesskab. Han kaldte det selv det godes triumf: At mennesker på trods af umulige odds kan finde sammen i kærlighed.
Arbejderklassens tilværelse var oftest brutal og håbløs. Men De Sica ønskede også at fortælle om den stille værdighed, der fandtes blandt de mennesker, som intet havde. I et interview i forbindelse med repremieren på Miraklet i Milano fortæller han således, at hans intention med filmen var at vise, at der fandtes håb og glæde selv blandt de allermest håbløse: Det er sandt, at mit folk allerede har opnået en form for lyksalighed: Præcis fordi de er fattige, føler disse mennesker – måske i højere grad end almindelige mennesker – den levende varme fra en solstråle i vintertid, vindens simple poesi. Deres glæde ved vand er den samme rene glæde som Frans af Assisis.
Som vinder af flere priser, deriblandt en Oscar for bedste udenlandske film, regnes Cykeltyven (1948) i dag for at være De Sicas bedste film. Plottet er simpelt og handler om den arbejdsløse Antonio, der får et tilbud om et job, hvis han kan skaffe sig en cykel. Denne cykel bliver efterfølgende stjålet, og vi følger Antonios og hans søn Brunos jagt på cykeltyven gennem Rom. Jagten på cykeltyven har noget næsten Charlie Chaplin-agtigt over sig, men som i de fleste Chaplin-film dækker komikken over en desperat virkelighed, og filmens slutning er en tankevækkende diskussion af, hvorvidt moralsk forfald er et nødvendigt onde i en umoralsk verden.
Miraklet i Milano (1951) er en anderledes poetisk film og De Sicas mest religiøse film. Den handler om Toto, der bliver fundet i en kålmark, adopteret af den fattige Lolotta og efter hendes død vokser op på et børnehjem. Som 18-årig begiver han sig ud i verden og ender med at slå sig ned i slumkvartererne omkring Milano. Hans simple, men glædesfyldte livssyn bringer håb ind i en ellers håbløs verden, og da et olieselskab finder olie og truer med at sætte folk på gaden, sker miraklet.
Umberto D (1952) er en hyldest til De Sicas far, hvis liv den også er bygget på. Umberto D er en tidligere tjenestemand for staten, der forsøger at få tilværelsen til at hænge sammen på en ussel pension. For stolt til at bede om hjælp og ude af stand til at betale sin husleje begiver Umberto D sig ud i Rom for at finde en bedre tilværelse for sig selv og sin lille hund. Historien er først og fremmest en kærlighedserklæring til de stille skæbner i Italien og til evnen til at holdet modet oppe trods umulige odds.
Cykeltyven (86 min.)
Miraklet i Milano (93 min.)
Umberto D (85 min.)
AWE Kirkebutik.dk-pris: 110 kr. pr. film