Ud med kirken i 20 år
Danmarks Kirkelige Mediecenter startede i 1988 for at lave kristent tv til TV2. I dag er fokus flyttet til bl.a. at lave hjemmesider for sognekirker.Det er ikke tilfældigt, at Danmarks Kirkelige Mediecenter fejrer 20 års fødselsdag samtidig med TV2. For DKM blev nemlig grundlagt 1. oktober 1988 for at producere kirkeligt tv til TV2.
Siden er den aktivitet nedtonet, og andre aktiviteter er kommet til, i takt med at mediebilledet har ændret sig, og computeren, internettet og mobiltelefonen er blevet allemandseje.
– I dag arbejder vi på tre fronter: Kommunikationsrådgivning og produktion af film, magasiner og kampagner for kirkelige organisationer, fortæller direktør Simon Kangas Larsen.
– Vi producerer hjemmesider for Folkekirken, flere hundrede sogne og en række organisationer, og vi holder kurser i kommunikation, der er målrettet den kirkelige verden, fortæller han.
Som følge af den nye interesse for kirkelig kommunikation er medarbejderstaben i DKM de seneste år vokset fra to til ti. Og man har taget nye initiativer:
– Senest er det projekter som konfirmazion.dk, der gør det muligt for præster at bruge internet og mobiltelefon i undervisningen af konfirmander; tvtro.dk, der er folkekirkens tv-kanal på Internettet og barnetro.dk, en spil-hjemmeside målrettet børn, som vi har sat i søen, siger Simon Kangas Larsen.
DKM fejrer den runde fødselsdag den 23. oktober med reception og foredrag om kirkens kommunikationsmæssige udfordringer i det 21. århundrede. Sidstnævnte er lagt i hænderne på kommunikationsekspert Lotte Hansen, kendt fra DR2-programmet Jersild og Spin. Hun er netop indtrådt i DKMs bestyrelse.