Venstre sidebanner eksempel

Ung skuespiller laver julemusical for flygtninge

30-årige Sabina Mathew har skrevet dette års juleshow i Københavns Kulturcenter.Fed musik, professionelt skuespil og ’parkour’ i verdensklasse. Alt sammen en del af juleshowet i Københavns Kulturcenter og en gave til Nørrebro og til flygtningene. Bag showet står Sabina Mathew Lindberg og et hold af talentfulde artister.

Skuespillerinde Sabina Mathew spiller hovedrollen i ’A night at THE WAREHOUSE’, som hun også er medforfatter på.

Der øves på livet løs. Med kun en uge tilbage til premieren på årets juleshow i Københavns Kulturcenter har de 11 skuespillere og de mange andre involverede travlt med at få showet til at være lige i skabet.
Det er nu, det gælder.
Alle skuespillere har prøvet det før – det med at stå på scenen. Flere af dem har endda en skuespilleruddannelse i bagagen. Ligesom 30-årige Sabina Mathew Lindberg, der spiller hovedrollen i showet. Og så er hun samtidig en af stykkets to forfattere.
Det er ikke første gang, at Sabina Mathew har en finger med i spillet i opsætningen af det årlige juleshow i Kulturcenteret. Men det er kun en enkelt vinter siden, at hun debuterede som forfatter på julemusicalen. Stykket blev en stor succes.
Nu prøver hun igen. Med en helt ny og original musical, som hun har skrevet sammen med skuespiller Mikkel Kaastrup.
Stykket hedder ’A night in THE WAREHOUSE’.

Julebudskab i nye klæder

– Vi har forsøgt at skabe en slags Narnia-verden – med gode og onde figurer. Men vores stykke foregår i en mere moderne verden og i København, forklarer Sabina Mathew.
’THE WAREHOUSE’ er historien om den 21-årige Nadja.
Hun befinder sig i sit livs kamp, på flugt fra ting, som hun ikke vil huske: Fra en fortid uden kærlighed, og nu fra et ulykkessted, hvor alt peger skylden i retning mod hende.
Men da Nadja søger ly for decemberstormen på et lager, møder hun Lagermanden – og får ændret sit liv for altid.
– Gennem Lagermanden møder Nadja faderkærlighed – noget hun ikke tidligere har oplevet, fortæller Sabina Mathew, der selv spiller rollen som Nadja.

Inspireret af sang

Nadja møder også ondskab i form af rollen Beate. Og mødet med de to stiller Nadja over for nogle svære valg. Netop det er et af stykkets vigtigste budskaber.
Den idé fik Sabina Mathew i forbindelse med en begravelse. Her skulle hun synge sangen ”Eg Ser”, skrevet af den norske præst Bjørn Eidsvåg, men siden indspillet af kunstnere som fx Sissel Kyrkjebø.
– Sangen rørte mig meget. Sangen siger: ’Jeg ser, at du er træt og har ondt. Jeg ser det hele. Men jeg kan ikke tage over og leve livet for dig – du bliver nødt til at leve det selv. Men jeg vil være der sammen med dig’. Det er det budskab, vi forsøger at fortælle gennem Nadjas oplevelser på lageret, fortæller Sabina Mathew.
Så det bliver et show fuld af udfordring, håb – og kærlighedsvæsner, lover hun og resten af holdet.

Ikke en prædiken

Men selvom både sangen og Sabina er kristne, er ’THE WAREHOUSE’ ”ikke en prædiken”, understreger Sabina Mathew. Stykket handler om næstekærlighed og medmenneskelighed, men fortæller ikke om Gud. I hvert fald ikke direkte. Og de medvirkende i stykket har da også forskellig tro.
For Sabina selv er kristentroen dog en vigtig del af livet.
Hun lægger heller ikke skjul på, at det er Bibelen og troen, der har inspireret hende til at skrive ’THE WAREHOUSE’:
– Mange mennesker er ensomme eller har gennem deres opvækst fået et forvrænget faderbillede. Eller Gudsbillede. Hvor kunne det være fantastisk, hvis man gennem et juleshow kunne give dem håbet og troen tilbage, siger Sabina Mathew.
I juleshowet kommer det budskab dog til udtryk gennem symbolik, pakket ind i en opdigtet verden.
For ’THE WAREHOUSE’ er et ”kulturarrangement”, rettet mod alle typer mennesker på det multikulturelle Nørrebro.
– Vi går meget op i at nå så bredt som muligt og at skabe integration. Vi vil gerne lave noget for hele Nørrebro. Noget som alle har råd til at være med til. Den slags mangler lidt, mener hun.
Af samme grund koster en billet kun 50 kr. i forsalg.

En gave til flygtningene

Rasmus Ott (fra ’Jesus og Josephine’ ) leverer sammen med sit hold parkour i verdensklasse i ’THE WAREHOUSE’.

Allermest er showet og det opmuntrende budskab dog møntet på en anden gruppe, nemlig beboerne i asylcentrene Sandholm og Kongelunden.
De har modtaget en særlig invitation og vil blive hentet til og fra Kulturcenteret i busser.
Dansk Flygtningehjælp er samarbejdspartner i arrangementet og vil også være til stede med informationsstande i huset, når det går løs.
– Vi ville gerne lave et show for flygtningene, fordi det for mange af dem formentlig er det eneste show, de får mulighed for at se denne jul. Sidste år havde vi 200 flygtningebørn med til showet, og for mange af dem var det den fedeste oplevelse – selvom mange ikke forstår engelsk, siger Sabina Mathew.

Glimt af verdensklasse

Netop det fokus på integration og på flygtninge er også en af grundene til, at det er lykkedes at samle så talentfuld en trup af frivillige, mener Sabina.
Udover 11 scenevante skuespillere optræder en række dygtige musikere. Også parkour – en ’Spider-man’-agtig bevægelsesform – indgår i showet. Otte dygtige udøvere vil optræde, heriblandt en af verdens bedste, nemlig Rasmus Ott (bedre kendt som Oskar i juleserien ”Jesus og Josephine”).
Samtidig har også børne- og ungdomsklubber fra Kirken i Kulturcenteret valgt at engagere sig.
Hele huset bliver derfor brugt. For eksempel er kælderen lavet om til et aktivitetsrum, hvor små og store børn selv kan blive en del af historien.
Og fredag aften kan man købe billet til et udvidet show, der også inkluderer spisning.
’A night in THE WAREHOUSE’ håber dermed at blive en helhedsoplevelse, der forandrer julen – ikke kun for Nadja, men for alle showets besøgende.

’A night in THE WAREHOUSE’ vises d. 27.-29. november (søndag på engelsk). Læs mere på www.kulturevents.dk