Venstre sidebanner eksempel

Marianne er frisør for kendte og kongelige

Marianne Bech fra My Design satte hår for kongefamilien ved kronprinseparrets bryllup. Hun hyres af både tv og teater, men har også tid til den jævne kunde. – Jeg vil styrke deres selvværd, siger den kristne frisør.
Marianne Bech er frisør for de kendte og kongelige. Da kronprinseparret Mary og Frederik skulle giftes, var det Marianne, kongehuset sendte bud efter. Her skulle hun – sammen med syv andre frisører – sætte håret på Marys søster og mor – for ikke at nævne alle brudepigerne. Marianne Bech blev hentet i kronebilen og opholdt sig på Amalienborg og Fredensborg hele bryllupsugen. Her gik hun ud og ind hos de kongelige og satte frisurer, lagde makeup og så til, at de fremstod helt perfekt, når de skulle i teatret eller til store gallamiddage.
Hvorfor lige dig, Marianne?
– Der er ikke så mange, der kan sætte langt hår, så det sidder. Opgaven var planlagt i detaljer. Hver eneste frisure var planlagt ned til centimetermål, fortæller hun.
– Jeg kom så tæt på kongefamilien. De er fantastiske at være sammen med. Mary og Frederik er så menneskelige, så hjertelige og omsorgsfulde. Det er virkelig sandt, det man siger: De er en fantastisk familie.

Frisurer til Lillys brudekjoler

Marianne Bech blev uddannet frisør tilbage i 1972. Hun studerede hos en af Danmarks førende frisørmestre. Her var hun de første mange år, indtil hun for 10 år siden besluttede at springe ud som selvstændig. De sidste fire år har hun haft frisørsalonen MyDesign i Sankt Peders stræde, kun 150 meter fra Rådhuspladsen i København.
Marianne Bech underviser nu selv i forskellige frisørfirmaer i hele landet, og det er hende, der har stået for håropsætninger på reklamerne for Lillys Brudekjoler de sidste 11 år.
Hun bliver også tilkaldt som hårdesigner til forestillinger på byens teatre og stod bag de gammeldags frisurer i tv-serien Krøniken.

Personligt gudsforhold

Marianne Bech er både topprofessionel og kristen.
– Jeg er opdraget som kristen af min mor. Min mormor tog mig med til gudstjenester i Folkekirken. Og som ung blev jeg spejder. Da jeg mødte min mand, Peter, blev jeg introduceret til Apostolsk Kirke. Her opdagede jeg, at man kunne have et personligt forhold til Gud. At Gud er en, der hjælper mig i hverdagen.

Eventmager og inspirator

Marianne Bech fra MyDesign i København kom i Guiness Rekordbog år 2000 for en håropsætning, der var 145 cm høj.

Og det er der brug for, når Marianne skal stå for det hele til bryllup og fest. Her står hun for alt fra limousine og blomster til de flotteste håropsætninger. Hun er både eventmager og ”hårinspirator”
– Jeg lægger makeup og sætter håret bagefter. Det er vigtigt, at det ikke er håret, der kommer gående med bruden, men omvendt!
Håret kom dog alligevel i fokus i år 2000, hvor Marianne kom i Guinness Rekordbog, fordi det lykkedes hende at lave en håropsætning på 145 cm.
Marianne Bech er i særklasse. Hun står for frisurerne på Marlene Birgers modeshows og arrangerer også selv to modeshows om året. Når hun har sat sig noget for, er hun ikke til at rokke.
Som da hun absolut ville holde modeshow i en hangar på flyvestation Værløse. Først protesterede obersten, men det endte alligevel med, at han sad på første parket, da den ene flotte robe passerede forbi efter den anden. Han havde oven i købet kommanderet sine soldater ud som parkeringsvagter. Og endte med at bede Marianne om at arrangere et lignende modeshow næste år.

Fokus på den enkelte

Det er jo succes, så det batter – hvordan håndterer du det?
– Ved hele tiden at fokusere på den enkelte kunde. Når en kunde sidder i min frisørstol, er han eller hun det vigtigste i verden for mig, siger Marianne Bech.
Hun kan hele sin kundekreds i hovedet, og der er altid booket mindst 14 dage frem. Og det er både høj og lav, der kommer i MyDesign. Det er både bankdirektøren, folketingspolitikeren, tv-stjerner og gamle fru Jensen, hvis familie på fire generationer bliver klippet her.
– For mig er de alle lige. De får alle den samme gode betjening. Og jeg afsætter en hel time til hver kunde, for vi skal jo have tid til at snakke, siger Marianne Bech.
– Nogle gange minder Gud mig om en bestemt kunde. Hun har måske ikke været her længe. Så ringer jeg og spørger, hvordan hun har det. På den måde opstår et personligt forhold.

En skør frisør

Man hører, at det er hårdt at være frisør. Hvordan har du holdt ud så længe?
– Jeg elsker mit job. Det fylder både helligdage og fritid, og mine kunder kan ringe og bestille tid om søndagen, hvis de vil. Man kalder mig ”en skør frisør”, fordi jeg lever i en idé-verden, hvor jeg hele tiden forestiller mig, hvordan folk vil se ud i forskellige frisurer. Når de kommer ind, har de ikke engang taget overtøjet af, før jeg ved lige præcis, hvilken frisure, der vil klæde dem.
Hvad driver dig?
– At få kundernes selvværd til at blomstre! Få dem til at skinne og smile. Når de kommer ind i salonen, er de ofte bekymrede, rynkede og hænger med skuldrene. Når de går, retter de sig op og smiler igen. Jeg ser en sport i at få det smukke og unikke frem i folk.

Indre lægedom

Men frisurer handler om det ydre, og din kristne tro om det indre liv. Hvordan kombinerer du det?
– Det handler om indre lægedom. Når kunderne sidder i frisørstolen, begynder de ofte at fortælle om deres privatliv. De kender mit ståsted, at jeg er kristen. Måske er det derfor, de tør åbne sig.

Bad for døende

En mand fortalte, at hans kone lå på sygehuset med kræft. Han var selv nødt til at rejse tilbage til Jylland, og de havde ingen pårørende i København. Marianne besøgte hans kone på sygehuset dagligt og læste også i Bibelen og bad Fadervor med hende. Da patienten døde, lå Marianne med hende arm i arm.
Marianne og hendes mand Peter blev derefter inviteret til familien i Sæby, hvor patientens gamle mormor på 92 år fortalte, at hun de sidste to år havde bedt om, at hendes barnebarn måtte møde en kristen, inden hun døde.
Da byens borgmester hørte om Mariannes omsorg, blev hun og Peter budt op til reception på byens rådhus…

Som et hjem

Marianne Bech er ganske uimponeret af sin egen succes.
– Mit mål er, at salonen skal være et hjem. Her skal kunderne kunne slappe af i trygge og inspirerende omgivelser. Og ingen får lov at forlade salonen uden et klem, siger hun.