Kontrovers mellem Danmark og Israel om lufthavns-sikkerhed

En kontrovers er opstået mellem Danmark og Israel om lufthavns-sikkerhed, og 260 flypassagerer, der har bestilt plads på et fly der skal afgå den 4. juli, ved endnu ikke, om denne flyvning vil blive gennemført.Konflikten er over et israelsk krav om at have bevæbnede vagter i Kastrup lufthavn ved flyvning mellem Tel Aviv og København og danske myndigheders afvisning af sådanne vagter.

– Vi afventer nu at få en endelig afgørelse fra israelsk side, siger lederen af det israelske Arkia flyselskabs kontor i København, Sussi Sasson, til Deres korrespondent. Hvis der ikke kan opnås enighed mellem de to parter, må vi prøve at finde en alternativ løsning, måske ved at bruge en svensk lufthavn, som f. eks. i Malmø, idet Sverige har lempeligere regler – set fra israelsk side – end Danmark.

I Israel er denne dansk-israelske uoverensstemmelse blevet et fremtrædende emne i medierne, og morgenavisen “Ha’aretz” skriver, at uenigheden med Danmark kan brede sig til andre lande i Europa.

– Hvis andre europæiske lande følger Danmarks eksempel, vil israelske luftfartsselskaber kunne blive konfronteret med begrænsninger flere steder i Europa, skriver bladet.

Den administrerende direktør for Arkia i Israel, Gadi Tepper, siger til avisen, at “det er et farligt fortilfælde, at Israel tillader udenlandske liuftfartsselskaber at operere i Israel, mens man i udlandet ikke tillader den israelske side at operere som følge af sikkerhedsniveauet”.

– Efter min mening vil andre europæiske lande måske begrænse israelsk luftfartsaktivitet med den begrundelse, at det krænker menneskelig værdighed., siger Tepper.

Den dansk-israelske kontrovers brød ud, da danskerne afviste at lade israelske sikkerhedsagenter udføre sikkerhedsundersøgelser på israelske fly fra København til Israel – og at de skulle være bevæbnede. Fra dansk side blev det fremhævet, at dette ville være en krænkelse af dansk lov om frihed og menneskelig værdighed. Danskerne havde endvidere beklaget sig over tidligere episoder, hvorunder israelske sikkerhedsfolk havde udført kropsvisitaion af rejsende, der havde vakt mistanke. Danskerne havde imidlertid tilladt, at israelske sikkerhedsfolk er til stede for at observere sikkerhedsundersøgelser ved israelsk flyvning fra København til Tel Aviv – men fra dansk side ville man ikke tillade, at israelere deltager i inspektionsprocessen. Israelske sikkerhedsembedsmænd siger, at den danske holdning er uacceptabel.

Ifølge det israelske transportministerium vil “Civil Aviation Authority” (“Civilflynings-Myndigheden”) ikke forhindre danske luftfartsselskaber at flyve på Israel.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Arkia flyver i sommerperioden 4. juli – 22. august en gang om ugen (hver mandag) direkte mellem København og Tel Avivs Ben Gurion lufthavn. Denne rute uden en forsinkende mellemlanding i en eller anden europæisk lufthavn tiltrækker mange flypassagerer.

Det samme gør en anden direkte flyvning mellem de to byer, udført af det danske luftfartsselskab Cimber Sterling flere gange om ugen. Dette selskab opererer imidlertid normalt, da kontroversen blot gælder israelske luftfartsselskaber.