KLF støtter forslag om forbud mod tv-reklamer for børn

Børn skal ikke udsættes for reklamer. At de kan lære at begå sig med dem er ikke ensbetydende med, at de har godt af dem, siger KLF, Kirke og Medier.

Lars-Peter Melchiorsen, landsformand i KLF

Flere politiske partier vil have forbudt tv-reklamer for børn. KLF, Kirke & Medier bakker op, mens eksperterne er uenige.
Enhedslisten vil have forbudt reklamer i forbindelse med tv-programmer, der henvender sig til børn under 12 år. De Radikale og Socialdemokraterne bakker delvist op, men mener, at det kun skal gælde reklamer for usunde fødevarer.

Forsker i pædagogik og opdragelse, Erik Sigsgaard, bakker forslaget op, men Lars Pynt Andersen, der forsker i reklamernes effekter ved Syddansk Universitet, mener, at børnene hurtigt lærer, at reklamerne fremstiller produkterne overdrevent positivt.
Hos KLF støtter man i stedet tiltag som DR Ramasjang, der udgør et reelt alternativ til de kommercielle og reklameoverfyldte kanaler for børn.

Hvis forslaget bliver vedtaget, kommer det kun til at få konsekvenser for TV 2, da de øvrige reklamefinansierede kanaler ikke er underlagt dansk lovgivning, fordi de sendes fra udlandet.
/lt