Hvad gør vi når børn spiller voldelige computerspil?

For 30 år siden legede drenge krig, cowboy og indianere. I dag spiller de krigsspil på computere. Er der nogen forskel?Er voldelige computerspil skadelige for børn? Dette spørgsmål stiller mange forældre, som i dagligdagen konfronteres med voldelige spil som fx Counter Strike i deres børns omgangskreds.

Kjellaug Tonheim Tønnesen er rådgiver i Barnevakten.

Kjellaug Tonheim Tønnesen er rådgiver i den norske afdeling af Kids and Media (Barnevakten) – en organisation som giver råd om børn og medier. I løbet af det sidste år har hun modtaget mange telefonopkald og mails fra frustrerede forældre til drenge i tiårsalderen og opefter.
Det er forældre, som ønsker at forholde sig til de anbefalede aldersgrænser på spil, men som er under pres, fordi deres børn vil have spil med aldersgrænsen 18 år ”som alle har”.
De mest populære spil har en aldersgrænse på 16 og 18 år og er action- og skydespil. Det er fx ”Call of Duty” og ”Counter Strike”. Tal fra en undersøgelse viser, at blandt børn i alderen 9-12 år er der 30 procent, der spiller spil med aldersgrænsen 18 år. Blandt unge mellem 13 og 16 år er det 57 procent.

Moderne form for leg

Et argument, der er fremme i debatten om børn, der spiller voldspil, er, at det er en moderne form for at lege cowboy og indianere. Men så enkelt er det ikke, mener Tønnesen:
– Der ligger selvfølelig noget i det, men en væsentlig forskel er, at i krigslegen i haven eller i skoven er det børnene selv, der finder på legen og ikke en spilproducent. Desuden er der ikke den voldelige grafik. De grafiske billeder, som børn får på nethinden af mennesker, der skydes, og blod, der sprutter, kan ikke sidestilles med børns kreative leg, siger Tønnesen.

Lærer engelsk

Counter Strike er et holdbaseret personskydespil. Aldersgrænsen er 16 år. Men det er også et populært spil blandt yngre drenge.

Et andre argument for voldelige computerspil er, at børnene bliver dygtige til engelsk. De lærer også at reflektere og samarbejde med andre og trænes til at vurdere, afgøre og koordinere. Desuden lærer de historiske hændeler.
Men Tønnesen understreger, at vigtige krigselementer som sårede soldater, lidelse og nød, alle beskederne hjem til pårørende, der har mistet en i krig, mangler. Med det store udbud af spil på markedet kan det godt lade sig gøre at finde gode, alternative spil, hvor man lærer sprog, samarbejde og koordination uden voldsaspektet.

Forældre mangler kendskab

Mange tror, det mest er børn, der spiller spil. Men en undersøgelse viser faktisk, at det mest er folk over 30 år. Alligevel er antallet af børn der spiller spil med højere aldersgrænse stort .
– Når forældre vises klip fra 18-års spil, bliver mange af dem chokerede, selvom deres egne børn spiller dem. Det fortæller, at mange forældre ikke har kendskab til, hvad disse spil indeholder, siger Tønnesen.

Gode råd til forældre

Hvis man som forældre vil sætte grænser for, hvad ens barn spiller, giver barnevakten nogle gode råd:
1. Vis interesse for, hvad barnet spiller, og hvad det kan lide og ønsker sig. Sæt dig ind i, hvad spillene indeholder, og orienter dig om alders- og indholdsbeskrivelsen på de aktuelle spil. Tal om holdninger og værdier, som spil formidler. Orienter dig om gode og passende spil, som der findes mange af på markedet.
2. Snak i øvrigt med andre forældre. Det allerbedste er at snakke sammen til et forældremøde allerede i 3. eller 4. klasse.
– Vi understreger, at det er vigtigt med kommunikation og samarbejde mellem forældre. Barnet skal i en tidlig alder lære om gode spillevaner og rammer. Fælles regler i vennekredsen vil gøre spilhverdagen og presset lettere for både voksne og børn, slutter Tønnesen.
Susan/Lisbeth