Mediefolk foreslår folkekirkens nytårsforsæt
Mediefolk foreslår modernitet og bedre kommunikation som folkekirkens nytårsforsæt.Folkekirkens nytårsforsæt bør være bedre kommunikation og mere nutidighed, mener mediefolk og politikere.
– Kom tættere på den almindelige dansker. Folkekirkens sprog, indretning og forhold skal kunne forstås af det moderne menneske, så kirkefremmedhed minimeres, foreslår Flemming Damgaard Larsen, kirkeordfører for Venstre, til folkekirken.dk, der har spurgt en række danske mediefolk om deres forslag til folkekirkens nytårsforsæt.
Peter Fischer-Nielsen, kommunikationschef i KirkeWeb, foreslår, at folkekirkerne forsøger at plante gode historier i medierne, da de fleste historier om folkekirken i de landsdækkende medier er konflikthistorier.
– Folkekirken skal først og fremmest være kendt for, at man her kan finde tro, håb, mening og fællesskab, siger han og tilføjer:
– Det kræver både lokalt og nationalt en øget opmærksomhed på kommunikation.
Carsten S. Lausten fra konsulenthuset Seismonaut er enig.
– Styrk kommunikationen. Kirken skal bruge alle medieflader! Sæt jer i sognene og lav en mediestrategi, der involverer og engagerer byens borgere.
Andre foreslår større engagement, mere hjælp til fattige samt åbne kirker om dagen for besøgende.