Debat

Debatindlæg er udtryk for læserens egen holdning – ikke nødvendigvis Udfordringens.
Obs! Max 200 ord. Red. forbeholder sig ret til at forkorte og udelade indlæg

Er trosfriheden i fare?

For tiden er der meget debat om indførelse af homosexuelle vielser i kirken – og med rette. Gud velsigner ikke synd.
Men man har dog muligheden for at melde sig ud af Folkekirken og ind i et andet kristent fællesskab.
Hvorfor er der ikke også fokus på den følgelovgivning, som kirkeministeren vil trumfe igennem? Den vil påvirke alle ægteskaber ved at omdefinere dem alle til at være kønsneutrale, så ægteskab mellem mand/kvinde og homofile forhold er lige, rent juridisk.
Ægteskab mellem mand og kvinde vil ikke mere være muligt som en særskilt institution anerkendt af staten, heller ikke allerede indstiftede ægteskaber. Det vil blive tvunget ned over os alle, uden at vi bliver spurgt. Ifølge grundloven har all ret til at leve den tro og overbevisning ud, som man har, uden at blive diskrimineret! Det må være imod både grundloven, menneskerettighedserklæringen og meningsfriheden. Skal staten gøre sig til herre over vores overbevisning?
Selvom vi bliver viet efter det gamle ritual i en fri kirke /menighed, vil det ikke være juridisk gyldigt. Vågn op danske kristne og stå fast! Så her en opfordring at skrive under på hjemmesiden: www.skrivunder.net/ja til agteskabet – nej til kønsneutrale agteskaber.
Else M. Haahr Rasmussen
Hovledet 52, Fensmark,
4684 Holmegaard

Enighed gør stærk

Manu Sareen repræsenterer nytænkning. Det er der måske nok brug for i hans egenskab af ligestillingsminister, men ikke som kirkeminister. Det har nemlig allerede fået nogle meget uheldige virkninger. For eksempel har en præst meldt sig ud af Folkekirken, medens 11 pct. af medlemmerne overvejer at gøre det samme. Indførelse af et autoriseret vielsesritual for homofile er både årsag og virkning.
Præsterne kan naturligvis nægte at medvirke til homovielser, men hvor længe har vi præster i Folkekirken (og menighedsråd), som er uenige med kirkeministeren i det spørgsmål?
Hvem er Jesus mest enig med? Den udvalgte Paulus eller de præster, der er uenige med Paulus i spørgsmålet? Enighed gør stærk. Af samme grund er Folkekirken svag. Hvorom det gælder: ”Ethvert rige i splid med sig selv lægges øde, og en by eller et (Guds)hus i splid med sig selv kan ikke bestå.”
Knud Held-Hansen
Beatesmindevej 76, 1.tv.
9210 Aalborg SØ

Passer du på dit barn?

Dette er skrevet til jer, der har børn i overbygningen (7.- 9. kl.).
Mange skoler har i deres læsepensum puttet bøger ind, som er velskrevne og gode debatbøger.
En af disse bøger, som også kristne skoler bruger, er ”Intet” af Janne Teller. En bog der bliver rost til skyerne af fagfolk for sit gode og gribende sprog. En bog der giver anledning til mange ”gode” snakke, da den kan vække de unge mennesker. Bogen vinder den ene fine pris efter den anden.
Jeg har ikke læst bogen og kommer heller ikke til det, da referatet var mere end nok for mig.
Janne Teller: ”Jeg blev opfordret til at skrive denne bog af Dansk-lærer Foreningen, men var ikke interesseret, indtil jeg begyndte at høre min hovedperson Pierre Anton formulere ordene. Det blev til en bog på 116 sider, og den blev skrevet helt færdig på to uger. Normalt tager det mig mellem et halvt og et helt år.”
Unge mennesker har store problemer, som spiseforstyrrelser og selvmordstanker, og her snakker vi ikke om 2 %, men om 50 % af de unge. ”Vi er nødt til at ruske op i dem”, udtaler Janne Teller.
Dette forsøger hun så at gøre igennem bogen ”Intet”, hvor vi følger 20 unge mennesker fra en 7. klasse, der vil modbevise hovedpersonens udsagn om, at intet har værdi. Dette gør de ved på skift at tage det fra hinanden, som andre kan se har værdi for dem, og ofre det i en fælles bunke.
I starten er det forholdsvis uskyldige ting, men hurtigt bliver de mere og mere ondskabsfulde over for hinanden, så der skal ofres en hamster (det var et kæledyr), en finger (fra en guitarrist), en piges uskyld – ja de graver sågar et lig op (en mindre søskende til en af personerne) og dræber til sidst hovedpersonen Pierre Anton.
Mit spørgsmål til dig er: Hvor tror du, hun fik sin inspiration fra, da hun skrev bogen? Tror du, at hun forebygger med denne bog, eller skubber hun til den negative udvikling i vores samfund?
Bogen er ikke tvunget pensum fra ministeriet, så vi har muligheden for at beskytte vores unge mennesker/vores børn. De kan blive fritaget for at læse denne bog.
Jeg passede ikke på vores tre børn, så de har haft flere søvnløse nætter og mareridt op til et år efter, at de havde læst bogen.
Klaus Schak
Solskovvej 57
7100 Vejle

Brug for åndsfrihed

Tak for dit brev, som jeg modtog i går, hvori du kommenterer vores projekt om åndsfrihed. (Bragt i Udfordringen uge 11, s. 16, red.)
Jeg er helt enig med dig i, at når det for et menneske gælder om at finde liv, håb og frelse for tid og evighed, så er der ingen hjælp at hente i åndsfrihed og demokrati. Kun i Jesus Kristus.
Men Gud har også sat os til andet end at formidle evangeliet om Jesus Kristus. Hans har givet os en opgave med at gøre den faldne verden så tålelig som mulig at leve i. Den opgave gav han til Adam og hans kvinde (1 Mos 1,28-30) og den gentages i NT, fx Rom 13. Åndsfrihedsprojektet søger at varetage et lille hjørne af denne opgave i vores tid og på vores sted i Danmark.
Det er i øvrigt fordi mit dybeste håb er rettet imod Gud, at det giver mening at kæmpe for, at evangeliet om Jesus Kristus må have den friest mulige gang i Danmark i disse år. Men da det kun giver mening at modtage evangeliet om Jesus Kristus i frihed, må jeg også give andre frihed til at tage imod eller afvise evangeliet – endog til at bekæmpe det, hvis det er det, de vil. Det ligger dybt i den kristne tro, at jeg ikke kan kæmpe for min egen frihed uden at kæmpe for andres.
Det er, hvad åndsfrihed drejer sig om!
Carsten Hjorth Pedersen
Leder af Åndsfrihedsprojektet
Åbuen 28, 3400 Hillerød


Artiklen fortsætter efter annoncen: