Grænsemur mod Egypten skal stoppe indvandring
En grænsebarriere – nogle steder op mod 8 m høj – forsynet med kameraer, radar og sensorer – skal nu sikre Israel mod indvandring og terrorisme. Men miljøgrupper protesterer.I bestræbelserne på at forhindre illegale afrikanske indvandrere i at komme ind i Israel er tempoet øget for at opføre en 240 km lang israelsk-egyptisk grænsebarriere – og der bygges nu en kilometer hver dag.
Over 170 km står allerede færdig. Ifølge det israelske forsvarsministerium vil 95 procent af dette vældige bygningsværk være opført i løbet af omkring fire måneder. Barrieren skal stå færdig inden udgangen af dette år.
Over 100 entreprenørers arbejdsstyrker er i fuld gang med opgaven. Deres bulldozere, cementblandere og boremaskiner ses – og høres – mange steder. De hvirvler ørkenstøvet op, mens arbejdet fortsætter støt.
Blandt barrierens udstyr er kameraer, radar og sensorer, og den vil nogle steder være otte meter høj.
Andetsteds i verden bygges også svære grænsebarrierer, bl.a. mellem Indien og Bangladesh og mellem USA og Mexico. Det er planen, at barrieren i USA skal være 2000 miles (3200 km) lang, fra Texas til Californien, men der er problemer med finansieringen.
Barriererne skal bidrage til at standse infiltratorer og forhindre terrorangreb. Et sådant fandt sted nær feriebyen Eilat i august i fjor, da otte israelere blev dræbt.
I Israel vil spærringen opføres fra et sted nær Eilat til Kerem Shalom grænseovergangen ved Gaza-området. Det er et øde område med alskens dyr og geologiske fænomener.
Nogle kilometer nord for Eilat ligger naturskønne steder som Netufim Canyon og Den røde Canyon, en slags miniatureudgaver af USAs berømte Grand Canyon. Gazeller springer omkring, og der er et rigt fugleliv.
På Sinai-siden ses med jævne mellemrum egyptiske militærstillinger og nærmere vejen nu og da israelske militærposter.
I adskillige år har dette område været totalt fredeligt. Stilheden afbrydes nu af, at et stort antal afrikanske potentielle infiltratorer prøver at komme over grænsen til Israel i tusindtal, hjulpet af beduinske menneskesmuglere.
Israelske miljø-grupper har anmodet forsvarsministeriet om at genoverveje opførelsen af grænsebarrieren, fordi den vil forvolde uoprettelig skade på områdets unikke landskab, skære en ti meter bred strækning mellem inspirerende bjergtoppe og et uspoleret landskab og krydse Gishron-floden, en af stedets naturperler.
Miljøfolkene siger, at stedets enestående geologiske og zoologiske fænomener vil blive uigenkaldelig berørt.
Det er imidlertid usandsynligt, at forsvarsministeriet vil accceptere disse argumenter – fordi det er presserende at opføre grænsebarrieren.
– Vi har valgt ruten bl. a. ved at tage hensyn til naturen, hedder det i en udtalelse fra forsvarsministeriet.
Sikkerhedsbarrieren vil koste flere milliarder shekler. Men er den udgiften værd?
I slutningen af april i år blev barrieren gennembrudt for første gang, efter at fem andre forsøg var slået fejl. Det var lykkedes infiltratorerne – beduinske smuglere – at skære sig igennem med hydrauliske og mekaniske redskaber. De blev taget til fange af israelske soldater.