Projektet om israelsk el-bil er gået konkurs
Omkring 400 danskere, der har købt en israelsk-fransk elektrisk-drevet bil må se i øjnene, at deres bileventyr er slut, efter at moderfirmaet, “Better Place”, i Israel er gået konkurs.
Mindst det dobbelte antal ejere af sådanne biler i Israel er i samme situation efter firmaets økonomiske samenbrud. Det blev klart, at der ikke var flere, som ville investere i det.
Den store franske bilfabrik Renault har trukket sig ud af samarbejdet med “Better Place”, som nogle nu betegner som “Bitter Place”.
Firmaet blev oprettet af en foretagsom, ambitiøs ung israeler ved navn Shai Agassi, hvis bil med dens næsten revolutionerende egenskaber hurtigt fik mange tilhængere verden over. Agassi blev imidlertid sat på porten, da man for nogen tid siden fik en fornemmelse af, at hans projekt med el-drevne biler nok ikke var så beundringsværdigt, som det havde set ud til i starten.
Danmark var på andenpladsen som interesseret i en sådan miljøvenlig bil. Australien ville have været lige efter, og også Californien havde en føler ude.
Mens de fleste er helt for tanken om et bedre miljø ved at erstatte benzindrevne biler med eldrevne, var det nok det rent praktiske – hvordan kan man oplade bilen til at køre langt – som gav ideen nådestødet.
Der blev fra forskellig side investereret hundreder af milloner dollars i foretagendet; men der gik
måned efter måned, år efter år uden at den nye bil kom på gaden, og man begyndte at ane, at noget ikke var som det skulle være.
I starten af projektet, da “New York Times” betegnede Agassi som en mellemting mellem Henry Ford og Yitzhak Rabin, fik man at vide, at der ville blive opretttet en infrastruktur med mange “Better Place”-opladningssteder for bilens batterier. Men systemet virkede ikke som planlagt.
Potentielle købere af den elektriske bil, med navnet “Fluence ZE”, var blevet instrueret om, at den ville kunne køre 120 km, før den skulle oplades påny. Og det ville nogle godt gå ind på.
Flertallet af potentielle købere af bilen var imidlertid skeptiske og frygtede, at bilen ville gå i stå midt i trafikken, fordi der ikke var strøm på.
Denne skepsis – og udebleven investering i foretagendet – gav dødsstødet til en sådan bilproduktion med en planlægning af 100.000 el-køretøjer i løbet af få år.
Renault, Frankrigs næststørste bilproducent, siger imidlertid, at det ikke vil standse firmaets planer om andre batteridrevne biler.
Fra Kina rapporteres, at der er planer om at have fem millioner el-biler på gaden i 2020, og eftersom Kina er verdens største bilmarked, vil impleteringen af denne plan kunne få indvirkning på fremtiden for el-biler.
Nu har “Better Place”s konkurs fået tidligere interesserede på andre tanker, og konventionelle benzindrevne biler vil nok dominere i adskillige år fremover.
“Better Place” får imidlertid et skulderklap med på vejen i en lederartikel i”Jerusalem Post”, hvori det hedder, at “dette firmas ulyksalige fiasko ikke må skabe en psykologisk barriere blandt investorer og forretningsfolk, som vil hindre dem i at udføre selskabets vigtige virke”.
Formålet med “Better Place”s el-bil var at hjælpe Israel og resten af verden med at mindske deres afhængighed af olie, især arabisk-produceret olie, og således at influere på den globale gruppering af magt.
Verden må nu nok sige farvel til denne israelske plan om et pro-miljø grønt køretøj. Men nok blot for en stund.
Der er ikke få, der tænker i miljø-venlige baner og har el-drevne biler i tankerne. Måtte de få en bedre reel støtte fra starten end Shai Agassi for at få et el-bil projekt op at køre