Rudehøj: Følgeskab skaber forandring

- De unge udfordres i en tryg ramme. De finder i dette forum sig selv og deres mange potentialer, og de vokser i dels at kende, at finde og at sætte egne grænser, fortæller lærer Jacob Hørning om Rudehøj.
– De unge udfordres i en tryg ramme. De finder i dette forum sig selv og deres mange potentialer, og de vokser i dels at kende, at finde og at sætte egne grænser, fortæller lærer Jacob Hørning om Rudehøj.

På Rudehøj Efterskole i Odder vil lærerne være mere end undervisere…

– I hverdagen på Rudehøj Efterskole har følgeskab med eleverne en meget høj prioritet, fortæller forstander Jacob Hørning.

– Vi, som ansatte, ”er der for” vores elever, men hvad betyder det egentlig? Her i huset betyder det at se vores elever, der hvor de er, lytte os ind til, hvem de er, og handle på det, vi ser og hører, forklarer han.
For lærerne på Rudehøj kræver det godt mix af tid, engagement, autenticitet og relationelle kompetencer. I praksis er der først og fremmest den almindelige familielærerfunktion, som er elevens første møde og primære kontakt med efterskolelivet, her tilbydes den enkelte elev samtaler med coachende tilgang, der tager afsæt i den aktuelle livssituation.

Terapeut eller massage

– Teenageres livssituationer har mange ligheder, men samtidig er det vores erfaring, at eleverne møder efterskolelivet, og for den sags skyld selve livet, med meget forskellige erfaringer og værktøjer i bagagen, forklarer Jacob Hørning og uddyber:
– Her prøver vi at gøre en forskel for de af vores elever, der har brug for mere faglig eller social støtte, på den måde ønsker vi at møde ”det hele menneske” og ikke ”bare eleven”. I nogle situationer kan det betyde, at vi anbefaler et forløb af terapeutisk karakter eller i en samtalegruppe med andre. Det kan også være massage, som for nogle af vores elever har stor betydning.
Rudehøj Efterskole har god erfaring med at skabe tillid, tryghed og gensidig respekt gennem deres coachende sofasamtaler eller en ”walk and talk”.
– De unge udfordres i en tryg ramme. De finder i dette forum sig selv og deres mange potentialer, og de vokser i dels at kende, at finde og at sætte egne grænser.
– For nogle er det helt nyt, og for de fleste unge her på Rudehøj Efterskole bliver det en livsforandrende proces, slår Jacob Hørning fast.
Eva