Påsken er tilgivelsens fest

Et fokuspunkt i musicalen er samspillet mellem kor og solister.
Et fokuspunkt i musicalen er samspillet mellem kor og solister.

Musical i Aabenraa og på CD om påskens begivenheder, så de kan ses og fornemmes.

Sidste år var flere end 1.600 skoleelever til en anderledes religionstime i Sønderjyllandshallen i Aabenraa. Her oplevede de påskens begivenheder i en musical, ”Opstanden – påsken vi aldrig glemmer”, skrevet af Torben S. Callesen.

– Alle skal kende påskens fantastiske budskab, mener Torben S. Callesen fra Aabenraa Sogn. Derfor komponerede han i 2015 en helt ny påskemusical, som blev opført i Sønderjyllandshallen, først for skoleelever og senere i en offentlig forestilling, hvor 800 havde løst billet.
I år vil der være mulighed for at opleve GospelFamily opføre musicalen i to forestillinger 2. påskedag 28. marts i Sønderjyllandshallen i Aabenraa.
Musicalen er en gennemgang af hele påsken fra palmesøndag til genopstandelsen påskedag.
– Jeg vil gerne, at musicalen relaterer til nutiden. At det er en religionstime, der handler om påskens begivenheder, siger Torben S. Callesen.
Musicalforfatteren lover samtidig en anderledes musicaloplevelse, idet der er lagt et særligt producerspor ind i musicalen.
– Jeg er ret vild med dramatisering. I folkekirken er vi afhængige af ord. Men det tager ikke skade af at kunne ses og fornemmes, siger Torben S. Callesen.

Torben S. Callesen mener, at en musical kan fortælle påskens begivenheder på en særlig måde.
Torben S. Callesen mener, at en musical kan fortælle påskens begivenheder på en særlig måde.
Inspiration fra Bach

I scenen om skærtorsdag sidder de medvirkende omkring et nadverbord. Jesus har lige sagt, at en af dem vil forråde ham.
– Alle, på nær én, Judas, synger ”Er det mig?”. Der er kun 11, der spørger. Og så går tre-symbolikken igen i sangene, siger Torben S. Callesen.
Forfatteren til musicalen er sangskriver og korleder, og mener, at musicalgenren kan fortælle på en særlig måde.
– Generelt er jeg glad for musicals. Man kan få det hele med, og musikken underbygger det, siger Torben S. Callesen.
Han er inspireret af komponisten J.S. Bach og gospelsangeren Kirk Franklin i arbejdet med at skrive musicalen. Torben S. Callesesen studerede Bach på universitetet, hvor især ét værk af komponisten blev studeret.
– I Johannes-passionen træder personerne frem, nærmest som vidner i en retssal, og beskriver, hvordan Jesus blev dømt.
Denne stemning, der optræder i Bachs værk, forsøger Callesen at få med i påskemusicalen i samspillet mellem kor og solister.
– Koret er tit en med- eller modspiller til solisten. Det er meget mere dramatisk og flyder med dramatik. Det indlysende er, at her er en mand, der har givet sit liv for vores skyld. Det er kernekristendom og skal stå øverst. Vi vil male et billede, og så må folk tage imod eller lade være. Jesus havde igen og igen mulighed for at blive en konge på jorden. Han sagde nej, for det er Guds vilje, der kommer først. Der er han et kæmpe forbillede, og det kan mennesker lære meget af.
– Mit ønske er, at idéen skal brede sig og starte en påskefest. Påsken er forsoningens fest. Sangene kan tages ud og bruges ved en gudstjeneste, siger Torben S. Callesen.