Guds ord på plakaten
To unge iværksættere fik den idé at skabe og sælge plakater med bibelvers til at hænge på væggen.
Engang var det almindeligt blandt mange kristne at have broderier med bibelvers hængende i en ramme på væggen. To unge iværksættere har taget idéen op. Nu handler det blot ikke om broderier, men om grafiske plakater med bibelvers.
De to unge, Oliver Øgendahl Pedersen og William Dam Ebbesen, har skabt et lille firma, Pitna Plakater med hjemmeside og webshop, hvor de sælger plakaterne, som de selv designer.
– Formålet er at sprede opmuntring med plakaterne. Idéen fik jeg, da jeg sad ved mit skrivebord og kiggede på den tomme væg, og jeg tænkte, at der skulle noget på væggen, som kunne være både opmuntrende og et vidnesbyrd. Jeg søgte lidt på nettet, men fandt ikke det, jeg søgte, fortæller Oliver.
Han fik vennen William med på idéen, og i sidste måned lancerede de deres webshop.
– Det kunne jo være fedt, hvis plakaterne kom til at hænge i alle kristne hjem, men det er jo nok urealistisk. Plakaterne kunne være et vidnesbyrd for vores ikke-kristne venner, der kommer på besøg, for målet er at nå mennesker. Det kunne åbne op for en god snak, og plakaten kan være en daglig påmindelse om Guds store budskab, siger Oliver.
Mødtes på Solgården
De to venner, der begge er 19 år, mødte hinanden på efterskolen Solgården i Vestjylland, men er begge fra Sjælland – Oliver fra København og William fra Helsinge. Begge har rod i Luthersk Mission, og begge kommer i LMU.
De klingede godt sammen, og hjemme igen begyndte de i gymnasiet, Oliver på HHX og William på STX, og de talte om at starte en webshop sammen. De forsøgte sig med en webshop, der skulle sælge babytøj, men den kom aldrig rigtig i gang.
Formålet med Pitna Plakater er ikke at tjene penge, men mission, siger Oliver. Godt nok brænder både han og William for handel i almindelighed, men webshoppen tjener et større formål.
– Det er mission helt overordnet, men det er også en mulighed for William og mig for at få afprøvet noget af det, vi lærer i skolen. Dér er tingene jo ret teoretiske, så her får vi mulighed for at prøve det af i praksis, siger Oliver.
De to venners webshop har et professionelt look, og den udbygges hele tiden. Lige nu kan man vælge mellem fem forskellige plakater, men om en uges tid er det tal fordoblet, forventer Oliver, fordi nye plakater sendes til trykkeriet. Indtil videre er det fiks og færdige plakater, de tilbyder, men Oliver håber, at de på sigt også kan tilbyde plakater, hvor kunderne selv kommer med forslag til bibelvers, der skal stå.
Fælles for plakaterne er, at teksterne især kredser om Guds nåde. Det er også hele meningen med projektet, hvor opmuntring og vidnesbyrd om Guds kærlighed er omdrejningspunktet.
Firmanavn med betydning
Firmaets navn, Pitna, kræver i øvrigt en forklaring. Da de to venner søgte efter et navn, slog de ordet vidnesbyrd op på forskellige sprog, og de faldt over det islandske vitna, der betyder vidnesbyrd eller vidne.
Men da det handler om plakater, ville de gerne have et P med, så det blev til Pitna i stedet. Senere fandt de ud af, at Pitna på slovensk betyder drikkevand, og det syntes de var en ret god kombination, så derfor endte de med firmanavnet Pitna.