Sådan skaber man en god lyd
Henrik Rasmussen
Ama’r lyd
Henrik Rasmussen fra Ama’r Lyd har som reaktion på lederen i sidste uge om lyden på AWAKE givet en række gode råd til, hvordan vi skaber en god dialog – og en bedre lyd.
Jeg var der ikke selv, så jeg kan ikke udtale mig vedr. dette arrangement, men kun som lydmand til mange kristne arrangementer i mange kirkelige sammenhænge gennem 35 år.
Jeg er ikke enig med dig i, hvornår lyden er høj, da dårlig lyd nemt kan være ubehagelig og skærende ved 70 dB. God lyd har ikke kun noget med styrke at gøre. Der er så mange andre ting, der kan gå galt. Det kræver meget mere end teknisk interesse og noget skæld-ud at blive en god lydmand.
Du har ret i, at ved mange af vores lovsangs-gudstjenester er det muligt at forbedre lyden væsentlig, set med mine øjne.
Hvordan gør vi så det?
Dialog, tror jeg er vejen frem. Alle lydfolk har fået en skideballe af en ophidset person efter en koncert. Det har nok fået mange til at stoppe med lyd-gerningen. Start til næste generalforsamling med et punkt vedr. lyd, så forventningerne kan afstemmes. Find ud af, hvad vi i menigheden ønsker os.
Husk at rose teknikerne for det store arbejde. Min erfaring siger mig, at når man ikke hører noget, er det fin lyd. Her kunne man tage ja-hatten på i stedet og hjælpe teknikken i stedet for at tage modet fra dem.
”Skrue ned”. For hvad, tænker jeg tit. Er det forsangeren, der er for høj eller er det el-basen? Hvis du ikke kan lide forsangeren, så sig det, i stedet for ”skrue ned”.
Send teknikkerne på kursus for at lære det. Det er mindst lige så svært at lave lyd som at spille klaver. Alle gode pianister har øvet sig meget, men lydmanden kan først øve sig ved koncerter.
Gør noget ved akustikken. Den har ødelagt mange gode koncerter.
Køb et dyrt anlæg, der er afstemt efter opgaven. Et stort dyrt anlæg er meget nemmere at få til at lyde rigtigt. Stort anlæg er ikke lig med høj lyd. Når du sparer på budgettet, hjælper du ikke på lyden.
Lad være med at tro på alt, hvad den lokale musikforretning prøver at bilde dig ind. De er måske gode til instrumenter, men har muligvis ikke forstand på de behov, der er i en kirke. De vil typisk trække det ned af hylderne, som de allerede har stående, men som ikke passer til opgaven.
Uddannelse af musikerne er også vigtigt. De fleste musikere elsker at høre sig selv spille. En hårdtslående trommeslager er sjældent sagen.
Nogen gange er lyden for høj, men det egentlige problem er, at man ikke kan lide den måde musikken spilles på. Fortæl, hvordan du syntes musik/sang kunne forbedres. Du behøver ikke at kunne lide al musik, men glæd dig over, at der kommer så mange andre, der godt kan.
Lyd er kompliceret. Ikke 2 lydmænd er enige, om hvordan det skal lyde. Vejled teknikeren i hvad du syntes, i en god tone, og akcepter at I ikke er enige.
Til teknikeren: lydstyrken er ikke et udtryk for hvor dygtig du er. Tilpas lyden efter arrangement. Der er forskel på om du arbejder med en koncert eller skal hjælpe menigheden, med at synge lovsang. Du er en hjælper til menighedens bedste. Jeg har også siddet til stævner, hvor jeg ikke kunne høre mig selv synge, fordi lydmanden ville vise alle, at han havde styr på ”det”.
Opgiv ikke. Øv dig. Jeg læste en gang i et norsk kristent musikblad, at lydmænd med under 200 jobs erfaring var nybegyndere.
God lyd er lyd, der ikke høres. Lyd, du ikke lægger mærke til er der, men hvor din koncentration vil være om budskabet.
Kære Henrik Rasmussen
Tak for dit professionelle input. som er værdifuldt i debatten. Jeg respekterer, at I bedst ved, hvordan lyden skal tilpasses, så den hverken skratter eller buldrer. Jeg ved selv lidt om det fra mit radio-arbejde i Afrika.
Men for mange af os deltagere handler det blot om at få den samlede lyd skruet så langt ned, at vi igen kan høre os selv.
For at citere en kendt lovsang:
Jeg vil tilbage til hjertets lovsang. Og den handler om dig.
Handler om dig, Jesus.
Tilgiv mig det, jeg har gjort den til, Gud. For den handler om dig. Handler om dig, Jesus.
Venlig hilsen
Henri Nissen, Udfordringen.