Kirkelige podcasts hitter hos danskerne

”Hør en prædiken,” lyder opfordringen på Apostelkirkens hjemmeside. Det sker hele 120 gange hver uge.

Den digitale virkelighed er for alvor trængt sig ind i dansk kirkeliv. Podcasts om kirkelige og etiske emner og podcasts fra søndagens gudstjeneste i den lokale kirke er blevet et hit.

Udviklingen har for alvor taget fart indenfor de seneste to år, efterhånden som kirker og kirkelige organisationer har fået øjnene for den nye måde at få budskabet ud på, skriver Kirke.dk.

Folkekirken.dk, som sidst år lancerede podcasten ”Næstekaffe”, har fået mere end 16.000 afspilninger af i alt fem episoder. Derudover er der ifølge Kirke.dk i dag mindst 23 kirker, der udgiver deres gudstjenester digitalt, flere steder med over 100 afspilninger om ugen.

En af dem er Apostelkirken på Vesterbro i København, der hver uge har omkring 120 afspilninger.

”Det er virkelig kommet bag på os, hvor mange der lytter med”, siger Kasper Aare Naicker, der er kirke- og menighedskoordinator i Apostelkirken. Han siger til Kirke.dk, at podcastene bl.a. aflyttes af danskere, der er bosiddende i udlandet, og af gangbesværede, der ikke overkommer at komme i kirken hver søndag.

Med en podcast er det ganske lige til: Man kan aflytte den på sin mobiltelefon, mens man cykler eller står og tager opvasken.

Kasper Aare Naicker fortæller, at kirken bruger ca. 300 kroner om året på at finansiere sine podcasts.

I dag er det ret enkelt at optage i podcast-mediet. I sin mest skrabede form kan man såmænd bare optage med sin mobiltelefon og gå hjem og klippe det sammen.

Den seneste udgave af DR-rapporten ”Medieudviklingen” viser, at flere og flere lytter digitalt, og at podcasts er populære, især i den yngre del af befolkningen, der bor i de større byer, skriver Kirke.dk.