Top-leder talte til kristne i erhvervslivet

Han har været økonomichef i L’Oreal og Sears.

Patrik Ondrey underviste ud fra sin egen komet-agtige karriere om at have Gud med i et ærligt stykke arbejde.

Patrik Ondrey begyndte som avisdreng og opvasker. Han var enebarn af en enlig mor og måtte kæmpe sig gennem college med et job ved siden af studierne.

Han blev leder af et transportfirma i Californien. Da det gik godt, avancerede han til at blive økonomichef i verdensfirmaer som L’Oreal og den store isenkramkæde Sears. Troen hjalp ham til at træffe gode beslutninger. Og nu bruger han en stor del af sin tid som 71-årig på at være mentor for bl.a. kendte sportfolk og små virksomhedsejere, og han driver virksomheder og foreninger, der hjælper fattige.

I fredags talte han på Udfordringen for ca. 30 indbudte gæster i Businessclass, der er oprettet af Jens Garnfeldt. Her opfordrede Patrik Ondrey kristne til ikke blot at formidle troen gennem teologi og kirke, men på ”markedspladsen”.

– De fleste kristne er i forvejen på markedspladsen. Det gælder nu om, at vi er som salt, der renser. At vi modvirker forurening af enhver art. At vi er autentiske og står for integritet, sagde han.

– Hvor mange ”fortabte” mennesker kommer ind i kirken om søndagen? En, to…? Men på vores arbejdsplads er vi omgivet af mennesker, som ikke kender Gud. Der er et formål med, at du er, hvor du er.

Patrik Ondrey lagde dog vægt på, at en kristen ikke opnår meget ved at være missionerende uden fornemmelse. Ord er ikke det vigtigste. Han gav selv eksempler på, hvordan han var blevet opsøgt af mennesker, han aldrig havde vidnet for. Men de kendte hans integritet som kristen businessman.

Patrik Ondrey gjorde også op med forestillingen om, at det skulle være forkert at tjene penge.

– Erhvervslivet er ikke kirken. Selvfølgelig skal du tjene penge, når du arbejder i erhvervslivet. Så har du også noget, du kan give til kristent og velgørende arbejde. Men du skal ikke snyde eller manipulere andre, når du handler. Du skal være ærlig. Og det bedste er, når du kan skabe en win-win situation, hvor begge parter vinder på handlen.


Artiklen fortsætter efter annoncen: