Alkoholens indflydelse på en almindelig dansk familie
Fuld af kærlighed – man mærker tidligt i filmen en flertydighed i titlen. Det handler ikke kun om mennesker fyldt af kærlighed. Det handler også om et menneske, som dagligt indtager alkohol og bliver noget nær fuld. Og i forlængelse af alkoholfylden er der øjensynlig også en form for kærlighed.
Peter, som meget hurtigt viser sig at have et mærkbart overforbrug af alkohol, fremstår ikke officielt eller i sit eget hoved som alkoholiker. Han har sit arbejde, han bor i hjemmet med tre halvstore børn og konen Helen; det ligner i første runde et normalt hjem. Men meget snart bliver vi klar over, at børnene, ikke mindst den ældste, 20-årige Sofia, for længst har gennemskuet problemet og mærker det meget tydeligt på en far, som både mentalt og fysisk dingler ret meget i hjemmet.
På et tidspunkt bliver han ramt af sin alkoholisme, må hentes af en ambulance, og det står uomtvisteligt klart for kone og børn, at der må foretages et afgørende skridt. De gør det klart for ham, da han kommer hjem igen fra sygehus, at der kun er en fremtid med dem, hvis han for alvor gør op med alkohol. Med stort besvær overgiver han sig til deres krav og tager afsted på et AA-forløb på fem uger.
Han vender hjem med fornyet sind og vilje. Men ret hurtigt banker der alligevel en uro på i børnene – er han mon virkelig holdt op med at drikke? Grunden til den uro hænger sammen med en anden form for uro, som begyndte at banke på hos hans kone. Helen synes nemlig ikke rigtig, at Peter er gode, gamle, søde, frisindede Peter længere. Alkoholen kunne altså også noget, signalerer hun til ham. Og fristelsen til at drikke igen melder sig.
Dét medfører et opgør fra børnenes side med moren. Ligesom de sagde til faren – sammen med moren – siger de nu også til moren, at hun må bakke fuldt op om deres krav til faren om konsekvent at droppe alkohol, eller også forlader de hjemmet.
Danmarks alkoholforbrug
Filmen har et stærkt anliggende – som i øvrigt har baggrund i instruktøren Christina Rosendahls egen familiebaggrund. Danmark er kendt for at være et af de lande, der har et meget højt alkoholforbrug. Man taler om 140.000 mennesker, som er afhængige af alkohol, og 585.000, som har et skadeligt forbrug af alkohol. I et land med rundt regnet 6 millioner indbyggere.
Det er ikke svært at se filmens relevans, og man kan kun håbe, at der er en bunke endnu ikke selverkendende alkoholafhængige seere, som kan få stor hjælp af at se filmen.
Dens tematik har flere perspektiver. Kærlighed kan også handle om opgør. Børnene siger i klare toner både til far og mor: ”Jeg elsker dig” – og lige netop derfor tager de så markant fat i et opgør, som indebærer risiko for, at de forlader forældrene. Kærlighedens fylde er også modet til at gå i clinch med den, man elsker. Thomas Vinterbergs danske Oscar-vinder i 2020 Druk havde naturligvis også druk som tema.
Men den landede efter min mening i en uklar mellemtilstand med hensyn til alkoholforbrug, som i realiteten giver de 585.000 danskere frit spillerum. Dér synes jeg betydeligt mere om Fuld af kærlighed. Christina Rosendahls film er ikke i alle henseender lige vellykket. Den har passager, som er for overpædagogiske, lidt omstændelig terapeutisk undervisning. Og så er der undervejs et sidespor for datter Sofia, som på sin vis giver god mening som en form for parallelitet til det, der sker hjemme. Men det ender i noget billedmæssigt overskruet.
Plads til Gud
Skuespillerne leverer imidlertid fremragende spil. Og undervejs er der en lille, meget interessant sidevinkel, som handler om AA-bønnen: ”Gud, giv mig sindsro til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting, jeg kan, og visdom til at se forskellen.” Peter citerer bønnen for dem, da han kommer hjem efter de fem ugers ophold i AA-institutionen. Konen reagerer senere med ironisk tone overfor ham, da hun giver udtryk for, at han da ikke behøver at give helt slip på alkohol.
Hun synes godt, at han kan finde et sted mellem de ekstreme yderpunkter, henholdsvis alkoholisme for fuld smæk og kristen indskrænkning af livet. Filmen slutter med, at en hjertevarm, lille pigeskikkelse, som vi løber ind i et par gang i filmen, træder frem foran deres hus og gentager bønnen. Filmen giver tydeligt positiv plads til den dimension i livet – behov for hjælp fra Gud.
Titel: Fuld af kærlighed
Spilletid: 110 minutter
Premiere: 23. maj 2024
Aldersgrænse: 15 år
Instruktør: Christina Rosendahl
SF Distrubution