Kirkelig oplevelseskultur?
Murphys Lov er en galgenhumoristisk formuleret læresætning, der med mindre variationer lyder således: at hvis noget kan gå galt, så vil det også galt, og det var lige præcis, hvad der skete den dag, der omtales i denne bog. Der var to kirkelige handlinger, hvor kalenderen på værste vis karambolerede: En barnedåb og en begravelse. På vej ud blev de to helt modsatte begivenheder konfronteret med hverandre. Det må ikke have været nogen rar oplevelse for nogen af parterne. Her svigtede folkekirken. Her udfoldede Murphys Lov sig for fuld skrue.
I denne debatbog tages der bestik af den gode gæsteoplevelse. De mennesker, der udgør menigheden, er altafgørende, og i den aktuelle dobbelt-situation lykkedes det ikke fuldt ud at facilitere, hverken de sørgende efterladte eller den lille ny-døbtes lykkelige forældre. Med denne bog gør forfatterne et tappert forsøg på at række ud over den fundamentale oplevelse, du gerne skulle opleve som kirkens gæst, men også fremtidssikre oplevelsen.
Det er jo ikke en ny diskussion, den her. Og det på trods af, som præsten Thomas Nedergaard skriver indledningsvist, at vi ellers har alle de ingredienser og muligheder til disposition, som tænkes kan: ”Vi har de dygtigste musikere, de smukkeste bygninger, gode folk til at skabe rammerne, vi har folkevalgt forandring i lokalsamfundene, vi har præster, der er topmotiverede og uddannede til at bruge ord, så englene synger” (s. 8).
Men det forekommer mig, at bogen stedvist søger at inddrage Fårup Sommerland, et museumsbesøg og søndags kirkegang under samme hat. Det er forskellige størrelser, og én passer ikke alle. Kun et står fast: Gæstebuddets betydning (Rom. 12:13; Hebr. 13:2 og andre skriftsteder). Vi må være varsomme ikke at inddrage Jesus som en del af oplevelses-økonomien. Men på trods af disse mine skeptiske noter må jeg også anerkende, at dette er de gode hensigters og viljers præsentation af en mere fremtidssikret folkekirke.
Den inddrager alle med glæde i deres private liv, – og i særdeleshed de ord, der falder så smukt ned over hende fra Philippas mund: ”Jeg føler med vished, at dette er ikke afslutningen. I Paradis vil du være den store kunstner, som det var Guds mening, at du skulle være! Oh!” tilføjede hun, idet tårerne strømmede ned ad hendes kinder: ”Oh, hvor du vil henrykke englene.” Umiddelbart efter besættelsen kunne man herhjemme se butiks-skilte med påskriften: ”Lukket på grund af glæde”. I (folke)kirkeligt regi må det være: ’Åbnet på grund af glæde!’
Birgitte Kragh Engholm og Henrik Ment (m/ forord af Anton Pihl og Thomas Nedergaard): ”Gæsteoplevelsen i folkekirken.” 110 sider. 160 kr. Eksistensen