Filmisk drøm

Med Hugo har Martin Scorsese udført, hvad få i Hollywood er villige til at prøve: At lave en film for voksne uden sex, vold – eller blasfemi. Det er et eventyr, men det fantastiske ydre skjuler følelsesmæssige dybder.

Hugo er baseret på den prisvindende billedbog Opfindelsen af Hugo Cabret af Brian Selznick fra 2007. Historien foregår i og omkring Montparnasse togstation i Paris i starten af de tidlige 1930’ere og fokuserer på en forældreløs dreng, Hugo Cabret, der bor skjult inde i væggene på togstationen. Efter at have lært at reparere ure af sin far, en urmager, der døde for nylig i en brand, tilbringer Hugo sine dage med at holde stationens ure i god stand. Hugo forsøger også at reparere en optrækkelig robot lavet af urdele, som hans far arbejdede på indtil sin død. For at færdiggøre sin fars livsværk stjæler Hugo materialer fra en butiksindehaver, der viser sig at være den legendariske filminstruktør Georges Méliès (en virkelig, historisk person og en af pionererne inden for filmskabelse). I Méliès’ guddatter Isabelle finder Hugo en allieret, men han trues også af Stationsinspektøren, som forsøger at fange Hugo og sende ham til et børnehjem.
Filmen er ret lang, og på trods af drengen Hugo i hovedrollen er filmen egentlig ikke for børn. Men den er smuk. Og den taler smukt for den skønhed, der kan realiseres på en skærm. Som Méliès siger i Hugo har film ”magt til at fange drømme”, og når filmen blinker tilbage til Méliès’ dage som filmskaber og hans filmiske verdens storslåede, excentriske kostumer og kulisser, skaber den en følelse af evertyrlig undren, der næsten bliver berusende. Det filmiske medie, synes Scorsese at síge i Hugo, er genskabelsen af drømme i levende billeder, og disse billeder bliver en overraskende behændig og følelsesfuld beskrivelse af den måde, vores drømme spejler vores hjerter.
Anne-Katrine Buch

Hugo • 126 min.
Biografpremiere: 15. marts