Med store kræfter følger stort ansvar
Spiderman og Batman er biografaktuelle – hvorfor er disse superhelte så fascinerende?Med to superheltefilm på plakaten er der nok til at tilfredsstille sommerens biografpublikum. Men hvor Spiderman stiller sig tilfreds med at være fornøjelig popcornsunderholdning, stiler Batman mod at fortælle en større historie.
Vi har brug for heltebilleder af en meget simpel grund – fordi de giver os et ideal at stile mod. Vi er i sagens natur egoistiske væsener og er i besiddelse af en modbydelig tendens til altid at sætte os selv først. Men i billedet af en superhelt ser vi et menneske, der er villig til at ofre sig selv for at redde andre. At det er fiktive superhelte som Batman eller Spiderman betyder ikke noget. Vi ser nogen tage initiativ til at rette op på uretfærdigheder på trods af de farer, de udsætter sig selv for.
Hvorfor har vi brug for superhelte? Svaret er det idealiserede moralske valg, som vi ser udtrykt i helten. Det er den handling, vi ser et andet menneske foretage, som giver os håb om, at der kan være et andet valg end det egoistiske, at der er en grund til at gå den hårde vej. Et samfund uden superhelte er et samfund uden håb, et samfund af fortvivlelse og elendighed alene. Det er ikke superkræfter, der skaber en superhelt. Faktisk er det det helt modsatte. Ubegrænset magt definerer skurken – evnen til at elske, til at vise medfølelse, til at give sit liv for et andet menneske, er det, der virkelig skaber en helt. I en sekulariseret verden er superhelten det tætteste, vi kommer på billedet af Jesus.
Den nyeste Spiderman tilføjer – på trods af at skuespillerne Andrew Garfield (Peter Parker) og Emma Stones (Gwen Stacy) giver deres bedste – ikke meget nyt til superhelte-genren. Spiderman er blevet rebooted, hvilket i lægmandstermer betyder, at vi nu starter helt forfra. Peter vokser traditionen tro op hos sin onkel og tante efter hans forældres død og bliver under et fysikforsøg bidt af en radioaktiv edderkop. Filmen følger derefter Peter, der forsøger at jonglere med de nye superkræfter, den første, store kærlighed og den mystiske videnskabsmand, der måske har noget at gøre med forældrenes død.
At den nye Spiderman-film følger skabelonen fra de tidligere film gør egentlig ikke så meget. Vi kender allerede historien, og det er derfor med en form for genkendelsesglæde, at vi følger med i Peters strabadser. Og filmens insisteren på at holde sig så tæt op ad en almindelig gymnasiedrengs oplevelser som muligt er dens største styrke. Peter er en klodset teenager, der famlende forsøger at finde sin egen identitet. Med andre ord kunne han næsten sidde blandt publikum til denne film.
Hjemsøgt af spøgelser fra de foregående film – forældrene, der blev dræbt foran øjnene på ham, Rachel, hans store kærlighed, der blev myrdet, og hans egen brudte krop – har Bruce Wayne isoleret sig fra omverdenen. Men da en skikkelse fra hans fortid dukker op igen for den sidste kamp om Gotham – en skikkelse der vil stille Gothams indbyggere til regnskab for deres løsslupne grådighed og deres depraverede ligegyldighed over for deres medmennesker – må Bruce igen trække i dragten.
Batman er en interessant skikkelse. I modsætning til Superman er han ikke blind for fejlene hos de mennesker, han kæmper for, men han er, fordi han ikke selv besidder nogle superkræfter, i stand til at identificere sig og føle med dem, leve med dem på en måde, som andre superhelte ikke er i stand til. Den sidste Batman-film i instruktør Christopher Nolans trilogi er på mange måder kulminationen på de temaer, han har bygget op gennem de to foregående film. At filmen af og til kammer over i actionscenerne, tilgiver man nemt, for Nolan og Christian Bales Batman skærer på én gang en ynkværdig og storslået figur. Bruce Wayne har ofret alt for en by, hvis indbyggere ikke engang er klar over, hvem han er. Og da hans navn kaldes endnu engang, står han parat til at ofre det sidste, han har: sit liv.
Og det er derfor, vi har brug for superhelte – fordi han eller hun afspejler det bedste i os.
The Amazing Spider-Man
136 min.
Biografpremiere: 3. juli
The Dark Knight Rises
164 min.
Biografpremiere: 20. juli