Brudte relationer får unge voksne til at forlade kirken
Ny bog kæder skilsmisser sammen med de 18-30 årige millennials’ opgør med troen.
Hvis millennials forlader troen, hænger det ofte sammen med brud i familien.
Det skriver Alex McFarland og Jason Jimenez i deres nye bog ’Abandoned Faith’. Men forfatterne har også meget godt at sige om de unge, der er født mellem 1982 og 2004.
I bogen med undertitlen: ’Why Millennials Are Walking Away and How You Can Lead Them Home’, (Hvorfor Millennials går væk og hvordan du kan lede dem hjem igen) belyser McFarland og Jimenez, hvad der går galt.
Men forfatterne ser også på, hvad der påvirker unge, og giver råd til forældre og kirkeledere om, hvordan de kan hele de brudte relationer og lede de fortabte sønner og døtre tilbage til Kristus.
Hjertet på rette sted
McFarland er leder af Christian Worldview Center på North Greenville University. Han siger i et interview med The Christian Post (CP), at den stærkeste faktor, som driver de unge væk fra Jesus, er problemer i deres familierelationer. Men han tilføjer, at Gud arbejder blandt unge – og at der er andre positive tegn.
– Det, der er rigtig godt ved millennials, er at de har et hjerte for andre. For 25 år siden var det svært at få en gruppe unge til at tage på missionstur, men i dag er situationen nærmest modsat.
Vi har ingen problemer med at få unge til at tage til u-landene for at blive beskidte og arbejde hårdt, understreger McFarland og kalder de unges indstilling til frivilligt arbejde ’direkte inspirerende’.
Gerninger, velvære – og en fjern Gud
– Flertallet af USA’s unge i dag tror på ”en kombination af retfærdighed gennem gode gerninger, religion som psykologisk velvære og en fjern Gud, der ikke blander sig”, siger McFarland med et citat fra sociologen Christian Smith.
– De tror næsten, at Gud er en venlig terapeut, og at han er til for at forbedre mit liv, men at han ikke ville drømme om at blande sig i mit liv, siger McFarland.
Millennials er den aldersgruppe, der med størst sandsynlighed ikke er tilknyttet nogen trosretning, fremgår det af en undersøgelse fra Pew Research Center.
Hykleri og skilsmisser
Mange traditionelle kirker har flest gråhårede medlemmer og de har svært ved at nå folk under 40.
– Som præst og forsker, som lærer og som en bekymret kristen vil jeg sige, at den ene store årsag til frafald fra troen er, at familierne nedbrydes, siger McFarland.
Hans medforfatter, Jimenez, har spurgt ind til den dybere årsag hos de unge, som havde forladt troen. Og mange unge fra kristne hjem fortalte, at deres forældre aldrig levede deres tro ud.
Jimenez nævner en stridslysten studerende i Florida, som spurgte: ”Hvis Gud findes, og han vidste, at vi ville lide, hvorfor har han så skabt os?”
Studenten fortalte Jimenez, at selv om han gik i kirke sammen med familien som barn, havde han aldrig set sine forældre læse i Bibelen eller bede sammen.
Studentens kæreste fortalte, at hendes far ofte talte med sin familie om Bibelen – men en dag havde han selv forladt familien til fordel for en anden kvinde.
Og Jimenez forstår de unge:
”Hvis det, som deres forældre troede på, var sandt, hvorfor levede de så ikke efter det? Hvis Gud er kærlighed, hvorfor viste deres forældre så ikke samme kærlighed til hinanden?” skriver Jimenez i bogen.
Sammen med hykleri og skilsmisser har også lovtrældom og overbeskyttelse negativ indflydelse på et barns tro.
Forældre præger mest
Mange forældre fortæller, at de fortryder mange ting.
– Jeg har ikke gjort nok. Jeg var der ikke for mine børn som den far, jeg skulle have været, og nu er de voksne, og ingen af dem har en personlig tro. Jeg skulle have gjort mere som leder frem for at overlade det hele til min kone og kirken, siger en far ifølge Jiminez.
Forfatterne vil hjælpe forældre til at forstå, hvad der har præget deres voksne børn – og give dem fornyet håb for dem.
Kulturen og kirken spiller en rolle for de unges udvikling, men forældrenes rolle vejer langt tungere end nogen anden indflydelse, understreger Jimenez.
Og McFarland siger med Edith Schaeffers ord: ”Hjemmet er kirken i miniformat.” Hendes mand, Francis Schaeffer, sagde, at ”Gud gav os familien for at foreberede vore hjerter for evangeliet.”
McFarland mener ikke, at tidsånden i 1960’erne sammen med liberal teologi har ført til ødelæggelse af familien. Sandheden er den modsatte:
– Ødelæggelsen af familien har banet vejen for, at folk forlader sandheden og den rette lære. Og samfundsforskere har tydeligt påvist, at kristendommens fremtid hænger nøje sammen med familiens situation, siger McFarland.
Alligevel finder han en åndelig sult blandt de unge voksne. Mange længes meget mere efter Gud, end de giver udtryk for.
Ensomme ateister
McFarland besøgte filosofi-instituttet på et universitet i Vancouver, hvor ”mindst 95 procent var ateister”. Alligevel var der mange af disse ateistiske intellektuelle, som ønskede hans forbøn, fordi de følte sig ensomme.
I virkeligheden er millennials en ”relationelt udhungret generation”, som inderst inde skriger efter dybe venskaber, mener McFarland.
De unges fravalg af troen gør det nødvendigt for hele kirken at stå sammen. Kirkerne i Vesten er truet af både radikal islam, aggressiv ateisme og den seksuelle revolution.
Men for at kunne helbrede de brudte familierelationer må protestanter og katolikker stå sammen og sige: ’Der er meget mere som forener os end skiller os’. Jesus bad om det i Joh. 17:21: ”At de alle må være ét, så verden må tro, at du har sendt mig”.
De unge voksne er generelt mistroiske overfor institutioner og autoriteter. Derfor har de også tendens til at være imod kirken og ”organsieret religion”. Men samme mistro rammer også fx. deres lærere og professorer.
– Millennials er digitale indfødte, moralsk udsvævende, sociale verdensborgere og åndeligt kræsne. De føler sig ikke særlig forbundet med institutioner og traditioner, forklarer McFarland.
Unge har sår på sjælen
De unges skepsis og afvisning af evangeliet skyldes ikke så meget intellektuelle overvejelser, men snarere sår på sjælen.
På et tidspunkt interviewede McFarland 32 fremtrædende ateister – og fandt ud af, at 28 af dem havde protestantisk-kristen baggrund. Men selv om ateisterne havde mange tilsyneladende videnskabelige argumenter for deres holdninger, var der ”altid, altid en historie om smerte forbundet med kirken – en hyklerisk præst, en voldelig far, som var kirkeleder eller en moraliserende prædikant, som havde en affære med sekretæren.”
– Den følelesmæssige smerte har ført til intellektuel skepsis hos mange, siger McFarland.
Elsk og byg tillid
– Vi skal elske mennesker, bygge relationer, styrke tillid, ærlighed og respekt, selv om de måske aldrig kommer til tro på Kristus, siger McFarland og tilføjer, at det gælder om at søge Guds visdom i alle ting.
Kirkerne må have både ”social og trosforsvarsmæssig fornuft.”
– Jo mere vores kultur har fjernet sig fra det kristne fundament, jo mere må du opbygge tillid, et respektfuldt forhold, før du overhovedet begynder at håbe på at kunne dele nogen form for indhold, konkluderer McFarland.