’Kirken har medansvar for islams vækst’

Terje Tvedt beskriver i en ny bog, hvordan bistandspolitikken og kirken har ansvar for islams øgede indflydelse.

I november udgav historieprofessor ved Bergen Universitet Terje Tvedt en bog om islams stigende indflydelse i Norge. Også kirken har et medansvar for udviklingen, fastslår han.

Professoren, som i sin tid opfandt begrebet ”godhedstyrranni”, fortæller om ændringen i norsk politik, efter at landet gik ind i ”det internationale bistandssystem” i 1960’erne. Faktisk blev Norge verdensmester i bistand og fik en ny samfundsideologi, hvor landet skulle hjælpe de ”underudviklede” dele af verden.

Men idealerne førte til et ”humanitær-politisk kompleks”, hvor politikere og organisationer nu arbejder for bistand, menneskerettigheder og miljøhensyn i en sand milliardindustri, påpeger Tvedt.

Det samme gælder Norges indvandringspolitik, hvor islam hurtigt kom til at præge den politiske ideologi.

Ingen islamkritik

Størstedelen af Norges politikere og pressen har hilst denne udvikling velkommen. Det påviser professoren ved analyser af lederartikler i fire norske aviser, heriblandt den kristne avis Vårt Land, i perioden 2002-2015. Ingen af aviserne ytrer den mindste kritik af islam som religion eller politisk ideologi.

Chefredaktør Vebjørn Selbekk, som er kendt for sin kamp for ytringsfriheden, skriver i en leder i Dagen.no om den nye bog. Han citerer Tvedts kritik af, at Vårt Land som en naturlig sag ikke drøftede ”det uomtvistelige faktum at islam var den religionen i hvis navn kristendommen og kristne blev drevet ud af Midtøsten”.

Men også Den norske Kirke og kristne miljøer har hyldet islams indtog i Norge med dialogarbejde overfor islam, understreger Tvedt. Den muslimske dødsdom mod forfatteren Salman Rushdie sidst i 80’erne blev aldrig fordømt af kirken. Udgivelsen af Rushdies bog førte til et attentat mod forlæggeren William Nygaard, men den daværende biskop i Stavanger udtalte, at bogen ikke burde have været udgivet på norsk – ”af hensyn til muslimerne i Norge”.

Tvedt mener, at Den norske Kirkes lederskab og muslimerne havnede på samme side i værdikonflikterne. Islams stigende indflydelse i Norge var nemlig vand på kirkens mølle. De så det som en mulighed for at genvinde noget af den religiøse position, som ellers var gået tabt pga sekulariseringen. Ved at støtte muslimsk indvandring søgte kirken at styrke religionens samlede rolle i samfundet, mener professoren.

Selbekk slutter sin leder:

”Hvis vi skal tro Tvedt, og det gør vi, har kirken altså selv været en aktiv drivkraft for at skabe en situation, hvor kors må tages ned, og hvor kristne gudshuse efterhånden bliver bønnehuse for Allah. Det er en tragedie.”