Hvordan oplever sydkoreanske teenagere et år på dansk efterskole?
Sidste skoleår havde Sydvestjyllands Efterskole tre elever fra Sydkorea. De internationale teenagere er med til at udvide horisonten for skolens danske elever. Men hvordan opleves et efterskoleår i Danmark, når man er vokset op i Sydkorea?
Hamin Cho, Jeehoo Jeon (i daglig tale ‘Alex’) og Joohyeong Jeoung (kaldet Joo) var sidste skoleår elever på Sydvestjyllands Efterskole i Bramming. Hvordan det opleves, når man er vokset op i Sydkorea, fortalte de tidligere på året til deres lærer Ingrid Jacobsen:
Hvordan var det at vokse op og gå i skole i Sydkorea?
Hamin: Det er hårdt at følge med i studier og lektier. Der er ikke så megen tid til fritidsinteresser. Men selvom det var hårdt, nød jeg skolen og det at studere. Der var også plads til sjov. Jeg gik i skole 14 timer om dagen inklusiv frikvarter og tid til at spise.
Joo: Jeg nød mine fritidsinteresser hver dag. Jeg studerede ikke så hårdt. Jeg voksede op med megen frihed. Mine forældre støttede mig i at gøre det, jeg havde lyst til. Så jeg spillede basketball og guitar. Jeg var dygtig i skolen og fik gode karakterer, så lærerne var ikke så meget efter mig. Skole var hårdt, men jeg morede mig også.
Alex: Jeg blev undervist hjemme. Det er egentlig ulovligt, men myndighederne tager sig ikke af det. Jeg kunne selv være med til at bestemme, hvad jeg ville studere. For eksempel lærte jeg engelsk og kinesisk. Det sidste sprog har jeg dog glemt. Selvom der ikke var nogle centrale krav til hvad jeg skulle lære, gik jeg dog til eksamen det afsluttende år. Sydvestjyllands Efterskole er den første skole jeg har gået på, og mit første møde med skolekammerater.
I går alle tre på projekt 10. Hvad er det bedste ved det?
– At lærerne og eleverne har en god indbyrdes kommunikation. Atmosfæren er god. I Sydkorea står læreren normalt og fortæller ved tavlen, og eleverne tager notater. Så det er meget anderledes.
Hvis I skulle anbefale at ændre en enkelt ting ved projekt 10, hvad skulle det så være?
– Lærerne debatterer nogle gange indbyrdes, mens eleverne ser på. Og sommetider taler de meget om danske forhold, som f.eks. dansk politik. Det gør det svært for os at tage del. Så hvis I har udenlandske elever, vil det være bedre at lære om internationale forhold.
Er der noget ved koreansk kultur I savner her i Danmark?
– Mad! Der findes en helt masse forskellige traditionelle koreanske retter. Selvom vi altid spiser ris, har vi mange forskellige slags tilbehør. Dansk mad er meget salt. Nogle gange savner vi virkelig krydderierne.
Er der noget ved dansk kultur, I kunne tænke jer at tage med hjem til Sydkorea?
Alex: Her I Danmark kan man slappe af med sine venner uden at være nødt til at lave noget specielt. Man kan bare snakke sammen. I Korea ser vi normalt film, eller spiller et brætspil eller sådan noget.
Joo, du er ret god til at spille guitar. Hvordan har det været for dig at tage del i musiklivet her på skolen?
Joo: Jeg holder bare af at spille guitar sammen med vennerne. Jeg behøver ikke at være dygtig. Hvis bare jeg følger de andre, har jeg det sjovt. Til Efterskolernes dag, jammede jeg sammen med et par andre elever og vi freestylede. Det var virkelig sjovt!
Alex, du har lært at tale det danske sprog rigtig godt. Hvordan gjorde du det, og var det svært?
Alex: Jeg skrev alle ord jeg hørte ned, og jeg havde så mange spørgsmål. Jeg lavede min egen ordbog, og så begyndte jeg bare at prøve på at tale dansk. Jeg fortalte om det samme emne til alle og enhver. Jeg har nok også sprogøre, så det var ikke så svært.
Hamin, jeg har hørt, at du kunne tænke dig at blive i Danmark efter du er færdig her på SE, og måske vil tage din uddannelse her i landet. Hvad er din drøm om et fremtidigt liv i Danmark?
Hamin: Lige nu er mit danske sprog ikke så godt. Men jeg vil gerne forbedre det, og jeg vil gerne gå på universitetet her i Danmark. Jeg er mest interesseret i videnskab, og jeg kunne godt tænke mig at få et job som forsker her i Danmark.
Vil I anbefale andre fra Sydkorea at tage til Danmark? Og måske endda til vores skole?
Ja! Jeg håber at projektet fortsætter. At det bliver en tradition for SE.
Joo: Jeg synes, at SE er fyldt med respekt for eleverne. Lærerne bekymrer sig om alle eleverne. Jeg kan også godt lide måden, som SE er en kristen skole på. Jeg har hørt, at mange elever er begyndt at tænke mere over Gud og tro, efter de er begyndt her.
Efterskolen SE
Sydvestjyllands Efterskole blev oprettet i 1975 og drives i tilknytning til Indre Mission og KFUM / KFUK.
Skolen har ca. 130 elever fordelt på 9. og 10. klasse samt erhvervsklassen, som er et tilbud til elever, der tidligere har gået i en specialklasse/på en specialskole eller på anden måde oplevet, at det er svært at følge sin årgang i skolen.
’Projekt 10’, og er et tilbud om at gå på 10. årgang i en klasse, hvor undervisningen og arbejdsformerne er tilrettelagt projektorienteret. ”Projekt 10” er prøvefri og stiler bl.a. mod at ruste eleverne til videreuddannelse og til erhvervslivet.
Solgården ønsker et fællesskab som forvandler
Det 27. elevhold er startet på Euroclass