Carola i Les Misérables i Parken
Den 26. oktober bliver den eneste chance for at se den kristne svenske sangerinde Carola Häggkvist spille Fantine i Les Misérables.Carola spiller nemlig med i en gigantopsætning af verdens mest populære og mest spillede musical i Parken i København.
Det bliver sang og levende scenekunst kombineret med filmoptagelser og en helt ny måde at bruge lys- og lyddesign på i koncertsammenhæng. Den vises kun den ene gang i Danmark, og derefter går den på turné til Sverige, Norge og Finland – som den største turnerende musicalproduktion nogensinde.
– Når jeg har valgt at acceptere rollen, så udspringer det af min voksende lyst til at kombinere sang og dramatiske udtryk på scenen. Min professionelle debut på teatret i Sound of Music for syv år siden, påvirkede mig personligt såvel som kunstnerisk. Jeg kan ikke forestille mig en bedre måde at vende tilbage til teatret på end ved at spille Fantine i Les Misérables.
Hun betragter rollen som sin største udfordring til dato både vokalt og skuespilmæssigt.
Jean Valjean synges af den også i udlandet populære danske musicalsanger Stig Rossen, der ligesom Carola har givet udtryk for, at han tror på Gud og beder til Ham.
Les Misérables betragtes af mange kristne som ren forkyndelse.
Når Carola har besluttet at synge partiet som Fantine er det næppe kun på grund af Schönbergs pragtfulde musik og Hugos utrolige historie om straffefangen Jean Valjean, men muligvis også fordi hun – som enlig mor – formentlig kan se lidt af sin egen historie i netop Fantines historie.
Romanforlægget af skrevet af den franske forfatter Victor Hugo, der i år ville være fyldt 200 år, og bogen, der på dansk hedder De elendige udkom første gang 1862; den er filmatiseret adskillige gange, senest af Bille August (anmeldt her /98).
Et nøgleord i hele historien er tilgivelse. Det er nemlig den tilgivelse, som straffefangen Jean Valjean møder hos en biskop, der er forudsætningen for, at han siden bliver en hæderlig og respekteret borgmester.
Undervejs møder Valjean så Fantine, der kæmper hårdt for at kunne brødføde sig selv og sin datter Cosette. Da Fantine dør, tager Valjean Cosette til sig og opdrager hende som sin egen datter.
Musikken skyldes den franske komponist Claude-Michel Schönberg (1944-). Man kan uden overdrivelse sige, at han er blevet inspireret af Hugos roman til at skrive en meget flot og iørefaldende musik – en musik der smugler” håb trods fortvivlelse og elendighed ind i lytterens sind. Og det er en musik, man ikke så let bliver træt af. Fuldt forståeligt, at den har gjort musicalen til den mest spillede overhovedet!
Teksten til musicalen er værd at standse op ved – specielt må her nævnes de bønner, som Valjean beder, og blandt disse den meget kendte Bring him home” og den bøn, han slutter med:
Forgive me all my trespasses / And take me to your glory.
Take my hand / And lead me to salvation …
(Tilgiv mig alle mine synder / Og tag mig til din herlighed.
Tag min hånd / Og led mig til frelse …)