Problemer med teenagere?

Når de store børn får mere viden om, hvad der er in i
samfundet og på Internettet skal forældrene ikke bare give op Anna-Kathrine Thunbo Pedersen, familiekonsulent i Indre Mission, får flere henvendelser fra „frustrerede forældre“
– De er bekymrede over den forandring, der sker i samfundet og som påvirker deres børn, de føler sig usikre på, hvordan de skal tackle dem selv og børnene.
Familien er en ressource
Vi trænger til at genopdage, at familien som familie er en ressource, siger familiekonsulenten.
Det ideelle ville være, hvis familien både kunne være stabil og dynamisk samtidig. Der må være overordnede normer, men samtidig skal der være dynamik og plads til hver enkelt i familien.
Børn skal lære at forpligte sig
-Det er muligt, at lære børn, at være forpligtet. Det betyder ikke, at det enkelte barns behov altid kommer i anden række – der er gensidighed i at være forpligtet. Det behøver heller ikke altid at være surt, det kan godt være sjovt, siger Anna-Kathrine.
Hun oplever, at samfundet øger kravet om fleksibilitet, men mangler forpligtelsen.
– Jeg finder, at kravet om fleksibilitet ofte er styret af behov og ikke af normer – det medfører, at man ikke har nogen moralske forpligtelser over for andre eller i forhold til en norm – og det er en svaghed.
Familielivet samspil & modspil
Hvis en af personerne i en familie er i ubalance, sker der også noget med resten af familien. Det enkelte medlem er ikke isoleret. Han/hun er i samspil med resten af familien – og det skal vi lære at udnytte og betragte som en styrke, for det er en stor ressource at være familie, siger familiekonsulenten.
Hun foreslår, at familien skal være et dynamisk modspil til samfundets krav om fleksibilitet.
Indrøm at du ikke ved alt
Helt ærligt, hvem har lyst til at være i stue med sin egen usikkerhed, for ikke at tale om at skulle indrømme den over for andre.
Men det er præcis, hvad Anne Kathrine Thunbo Pedersen vil have familierne til.
-Forældre skal slippe illusionen om, at de ved alt. Sig: „Det ved jeg ikke, men lad os finde ud af det. Anne Kathrine anbefaler, at man holder sig fra udtalelser som „fordi jeg siger det“. Det afslører usikkerheden, og det er bedre at vedgå den og turde stille spørgsmål og udfordre sin egen usikkerhed, den har børnene meget mere at bruge til ifølge Anne Kathrine.
Med til denne læreproces hører, at vide, at man ikke går i stykker, fordi man ikke ved ‘alt’.
Da jeg var barn
Brug nogle minutter til at forestille dig, hvordan du havde det, da du var på din datters/søns alder – tænk på hvilken vejledning du fik, f.eks i spørgsmål om sex, og prøv at huske, hvilken vejledning du gerne ville have haft. Måske giver det minder om, at dette eller hint blev der ikke talt om – og ups! du taler heller ikke om det. Så er det tid, at komme videre. Tag et skridt ad gangen – og drop illusionen om at kunne gøre det i et spring.