Dryp fra kirkemusikkens historie
Fire cder med musik fra fire meget forskellige perioder i historien giver et godt indtryk af, hvor afvekslende kirkemusik også kan være
I Bamberg, Tyskland, findes i det kongelige bibliotek et manuskript, der indeholder 3-stemmig kirkemusik fra slutningen af 1200-tallet eller begyndelsen af 1300-tallet. Den ligger dermed kun en spytklat i tid fra, da den første flerstem-mighed så dagens lys. En egen mild, troskyldig og from skønhed stråler ud fra de særegne melodier og karske harmonier. De mangler i teknisk sprog ofte den (kvalmfulde) sødme, som vore dages musik ikke vil undvære, og de benytter ofte såkaldte tomme klange, der får det til at lyde bart, men rent. Man kan altså også med glæde forundres over gamle ting som disse 25 instrumentalnumre og sange på latin og fransk.
William Byrd (1543-1623) er som en tallerkenkunstner, der til stadighed holder alle hjul i gang. En forfinet vokal kunst i fuld balance og med stærke rødder tilbage til rænæssance-stilen. Mærkeligt, at Byrd, sin generations største engelske komponist, i tre århundreder var helt glemt. Men som katolik måtte han have trange kår i det anglikanske England. John Rutter har med det altid stærkt syngende Cambrige-kor viet en hel cd til et lille udvalg af hans mange motetter og anthems 18 numre i alt. Egentlig burde man kun høre et af disse numre ad gangen. Alt andet er vulgært, så fuldendte er hvert af hans oftest lovprisende 4-6-stemmige værker.
Hummels trompetkoncert, ja den kender alle, der også kender komponistnavnet Johann Nepomuk Hummel (1778-1837). Men kirkemusik af samme intet. Cden byder på de første indspilninger af hans Te Deum og Missa Solemnis. Begge er opløftende, særdeles velkomponeret og glansfuld kirkemusik. Aldeles uforståeligt, at de ikke er meget mere kendte. Mozart-eleven Hummel havde som flere af sine samtidige kolleger, bl.a. Haydn, ansættelse hos fyrst Esterhazy, og man ville gætte på en Haydn eller Mozart som komponist, hvis man ikke kendte Hummel i forvejen. Kvaliteten står ikke det mindste tilbage for disse.
Endnu en indspilning med en engelsk samtidig kirkekom-ponist i forreste række. Også denne vil henrykke dem, der glæder sig over original katedralmusik med fremragende korklang og stærkt understregende orgelakkom-pagnement. Og Cambrige-folkene fra St. Johns College er nogle af verdens bedste til netop den genre. Kenneth Leighton (1929-88) står helt i traditionen med en velklingende sats, der med et modernitetens præg lægger sig efter udsøgte harmoniske klange, og med rytmer og melodi, der kalder på opmærksomhed. På cden er der bl.a. to sæt Magnificat og Nunc Dimittis, der benyttes ved den anglikanske aftensang.
Codex Bamberg 54 min 159 kr / Byrd: Ave verum corpus 71 min 159 kr / Hummel: Missa Solemnis 57 min 59 kr / Leighton: Sacred Choral Music 67 min 59 kr