Judasevangeliet genopdaget
Gnostisk tekst fremhæver Judas som en helt, og gør op med Gud som skaberenEfter at have været forsvundet fra historien siden år 180, er en gnostisk tekst med titlen Judas-evangeliet nu dukket op igen. Teksten har dog ikke fået en varm modtagelse i kristne kredse.
Teksten, som er nedskrevet på 15 papyrusark, blev første gang omtalt i år 180, hvor biskop Irenæus af Lyon nævnte den blandt de alternative, hovedsagelig gnostiske evangelie-tekster.
Gnosticismen var en trosretning, der var udbredt i tiden omkring kristendommens begyndelse, og som havde enkelte fællestræk med den tidlige kristendom. I tiden efter samlingen af det Ny Testamente i de første århundreder efter Kristi fødsel forsvandt gnostikerne som en konsekvens af kristendommens udbredelse.
Sammen med gnostikerne, hvis navn kommer af det græske ord for viden, gnosis, forsvandt også en lang række af de skrifter, der ikke blev taget med i det Ny Testamente. Herunder Judas-evangeliet.
I 1978 dukkede Judas-evangeliet op i hænderne på en egyptisk antikvitetshandler, hvorefter det blev stjålet og forsvandt ud af historiens søgelys igen.
I 2001 dukkede papyrus-teksten op i en bankboks i USA, hvorefter teksten blev overladt til et internationalt hold af konservatorer, sprogeksperter og religionshistorikere, som siden har arbejdet med at restaurere og oversætte teksten. Det er det foreløbige resultat af dette arbejde, som nu er offentliggjort.
I danske såvel som udenladnske kirkekredse tages der imidlertid afstand fra indholdet i Judas-evangeliet.
Et af de afgørende punkter er, hvor Jesus tager Judas til side og fortæller ham, hvad han kalder himmerigets hemmeligheder.
På dette sted i teksten begynder Jesus en samtale med Judas, hvor han fremhæver Judas frem for de andre disciple, fordi han skal ofre Jesus. Han indvier også Judas i emner, som på flere områder strider med det, der står i de fire kanoniserede evanglier. Og det har fået præster og teologer til at reagere.
– Det har intet med kristendom at gøre.
Så tydelig var teol. dr. Peter V. Legarths kommentar til Judas-evangeliet i Kristeligt Dagblad i onsdags. Legarth, der er professor ved Menighedsfakultetet i Århus hæftede sig også ved, at Jesus skulle have sagt til Judas, at den sande Gud ikke kan have skabt verden.
Striden om Judas-evangeliet ventes ikke at slutte med de seneste ugers medieomtale. Det viser den fortsatte debat om de øvrige bibel-relaterede tekster, der er fundet de senere år.
De har titler som Sandheds-evangeliet, Thomas-evangeliet og Filip-evangeliet.